torsdag 10. desember 2020

Når egen erfaringer blir nyttige

Hei 


Av og til lurer mine Roedekursdeltagere på hvilke egne erfaringer jeg har med å gå ned i vekt, og jeg kunne egentlig skrevet mange lange bøker om det. I et nettkursbrev laget jeg kortversjonen av min reise, og dette fikk jeg lyst å dele her i dette blogginnlegget også.

"Jeg er 5 barnsmamma. Mitt siste svangerskap var med tvillinger, så det som fra før var et hektisk småbarnsliv med tre barn, ble enda travlere. Det er lenge siden småbarnstiden nå, men jeg vet at det var temmelig utfordrende å komme i gang med livsstilsendringen er virkelig trengte. På mitt tyngste veide jeg nærmere 160 kg. Jeg overspiste snop i "smug" til alle døgnets tider, men vi hadde også mye mat og annet snacks på bordet. Jeg spiste altfor mye, helst når ingen såg, og mat eller snop ble brukt som bedøvelse for å døyve ulike følelser og trøtthet. Jeg har alltid likt å holde meg i form, så kroppen min var relativt i god stand, men jeg hadde det ikke bra med meg selv. Mye av det jeg overspiste kom i retur, enten ved hjelp eller av seg selv. Og da følte jeg meg syk og fæl. 

Vel, veien ut for meg ble å slutte tvert med alt som heter snop og kaker og annen mat jeg brukte til overspising. Jeg har hatt psykologhjelp en liten periode i livet, men det viktigste var å kutte ut "triggermaten". 

Det er nå neste blitt 6 år siden jeg kuttet tvert ut overspising, kampen har vært tøff for jeg har vært nødt til å møte livet som det er , uten "bedøvelse" av noen slag. Jeg har hatt små tilbakefall, der jeg har tent at jeg klarer å spise bare litt sjokolade eller annet, men det tar meg tilbake til der jeg var, ute av stand til å styre meg selv. Så jeg rører helt ikke noe snop eller annet som jeg vet gjøre meg "syk". Jeg er frisk fra overspisingen så lenge jeg holder meg unna. 

Jeg har gått ned tilsammen 70 kilo siden min toppvekt, og det måtte får ta den tiden det tok, ca 30 år med "slanking", og det var først da jeg begynte på Roedekurs at jeg forstod verdien av sunnere mat og riktig næring. "



Kjære deg som har fulgt bloggen min i årevis og kanskje fått med deg hva jeg har skrevet om. Og kjære deg som har kommet med heiarop og støttende kommentarer: TUSEN TAKK 

Jeg har vært overvektig siden jeg var et lite barn, men da var det ikke lett å takle problemet. 




Jeg er takknemlig og glad for alt denne reisen har lært meg. Og at mitt måten jeg har taklet mine utfordringer på kan hjelpe andre til et bedre liv er helt fantastisk. Jeg har lagt vekk følelsen av skam og sorg over hvordan jeg såg ut eller hvordan jeg levde. 

Og jeg holder meg unna alt som ikke er bra for meg så godt jeg kan. 

Klem fra Marianne 


1 kommentar:

  1. Alltids kjekt å lese bloggen din. Du er svært dyktig.
    Klem fra meg (Marte)

    SvarSlett