søndag 13. september 2015

Et tilbakeblikk må til for å se en endring...


Jeg har tidligere nevnt at jeg har vært arkiv håndballspiller fra jeg var barn til godt voksen alder. Og jeg har gode minner og gode venner fra den tiden. Mine håndballferdigheter var OK, verken veldig gode eller veldig dårlige, og jeg liker å tenke at jeg var en god lagspiller og lagvenninne. Jeg tror jeg var grei nok med mine motspillere og.

 Jeg kom til å tenke på tiden som damelagsspiller. Vi varmen fin fin gjeng med gode humør og mye moro. Etter trening eller kamp var ferdig stormet mange av oss ut i det fri for å tenne en velfortjent røyk mens pulsen fortsatt dunket i kroppen og svetten silte fra pannen😁 

Hadde vi spilt kamp og blitt rundjult av litt yngre spillere med ambisjoner, satt det laget gjerne å tygget i seg bananer rett etter kampen og vi storflirte av å være vitne til noe så teit mens vi dro sigarettrøyken ned i lungene ........ Jaja det var den gang .. Sikkert 100 år siden eller noe.... 
Nå kan jeg nesten ikke være i nærheten av noen som røyker eller nettopp har røykt, uten å bli litt kvalm og uvel, og i hvert fall ikke tenne en selv, da kaster jeg opp og blir dårlig . Pinlige greier!! 
Men jeg er forandret når det gjelder hva som er greit å spise, drikke og sånn. 
Veldig forandret. 
Ikke helt sikker på hva og hvorfor det har skjedd. Men etter å har vært skikkelig uvel og dårlig/ syk i mage og resten AV kroppen i månedsvis, kanskje mer, var det på tide å ta et grep. Og jeg har med litt hjelp fra venner, Internett og egen forskning, plukket fra hverandre mitt kosthold og mine livsvaner, og bygget det opp igjen, laget mat fra bunn og grunn, og spiser og drikker kun det jeg vet jeg tåler, og tar ingen sjansen lengre, må være veldig streng, for å ikke blir så dårlig igjen... Energien er kommet tilbake og jeg våger mer og mer å leve livet mitt slik jeg kan klare å fungere i denne verden. På treningsturer er i hvertfall behovet for banan 100 ganger større enn en sigarett... Herlighet hva tenkte vi egentlig med da vi gjorde dette?? Kule og treffe var vi i hvert fall, og med verdens korteste kondis... 

Jeg har vært 5 uker uten snop og lignende. Jeg lager Proteinrundstykker, knekkebrød og annet som er lite eller ingen sukker i, uten hvetemel og havregryn og cottagechese er blitt mine nye venner. 
 bruker mye oppskrifter i Lavfodmap boken, og det jeg har laget har smakt veldig godt. 
Håper jeg har løst denne lille utfordringen nå, det kjennes sånn ut. Men jeg tar en tur til fastlegen sånn at han kan sjekke at det ikke er noe alvorlig galt med magn da... Det er nok smart?
 Men jeg tror jeg er frisk som en frisk fisk.. Kjennes sånn ut i hvert fall. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar