onsdag 27. januar 2016

6 ukers kontroll av ankelen

Forrige fredag var jeg på Haukeland sykehus og fikk en røntgenkontroll av ankelen. Nervøs og spendt på forhånd, rolig underveis og glad og motivert etterpå. Føler jeg svever av lettelse over at det første trinnet i "bli bra" prosessen :)

Men altså, planen videre nå er å gradvis begynne å bruke foten, stegmarkering og etterhvert mer tyngde i tråkket. etter ca 6 nye uker skal jeg gå uten krykker og så ny kontroll etter 2 uker på egne bein.

Jauda, dette kan jo plutselig bli veldig bra.
Foreløping liker jeg ikke å gå på foten, ikke med NULL vekt på engang. det er ubehagelig, vondt og ekkelt. Men det er godt å ikke måtte hinke rundt omkring mer. Jeg vet jeg må utfordre meg selv, hver eneste dag, slik at pyse-faktene mine ikke får dominere. Jeg fikk lov å studere røntgenbildene av foten min nøye, så jeg vet hva som står på spill nå. Det er en ny sene i leddet som  må få gro fast og skruene som skal holde leggbein og ankelgaffel sammen må klare jobben når jeg begynner å belaste for fullt, slik at disse beina ikke glir fra hverandre igjen... Så jeg skal IKKE ha mye smerter når jeg går, får jeg det, KAN det være noe galt.
Ingen vet ennå for god funksjon jeg får i foten igjen, men jeg skal ikke ha smerter, DET ER MÅLET!

SÅ jeg må ta livet med ro, men samtidig være aktiv. Balansen er IKKE funnet ennå, jeg har hatt noen kvelder og netter med litt verk, men det går seg nok til det og. Jeg smiler og er fornøyd med livet slik det er, og dette med foten er fortsatt en lang og tålmodig prosess som jeg må gi den tiden det trenger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar