tirsdag 29. mars 2016

Trist med "krig"

Hei.
Vel overstått påske. 
Jeg må bare skrive litt om denne her priskrigen på smågodt og annen snop. Og jeg må fortelle litt om hvor skuffet jeg er. Jeg vet ikke helt hvem jeg er skuffet over egentlig, men jeg synes det er så vanskelig å stå i mot presset. For jeg har mye press på meg føler jeg, angående dette med å ha et sunt kosthold. Mine barn trenger det og jeg trenger det, og jeg følte lenge at butikkene spilte på lag med meg. 
Men de siste ukene før påske, har jeg blitt så skuffet altså. For "de" vant krigen jeg har her i huset, men mine barn om å velge et sunt kosthold i hverdagen. Jeg klandrer selvsagt ikke butikkene for at ungene mine har spist for mye snop både før påske og i påsken, men det har gjort noe med holdningene deres. At SNOPET er så billig at de kan kjøpe MYE.... 
Jeg har selv sluttet med snop for over 35 uker siden, jeg måtte det av hensyn til min egen helse. Men ungene har ikke fått samme forbudet selvsagt, det var ikke nødvendig. 
 Jeg skjønner ikke hva det er som er så bra med å skru ned prisene på smågodt på den måten.
 Det er IKKE bra for forbrukerne, for det fører i de alle fleste tilfeller til at vi bare kjøper mer av det vi på ingen måte har godt av på spise MER av, og jeg tror det er veldig få mennesker som sparer på smågodtet til jul liksom...


Jeg vet at mange er/var veldig glade for denne "krigen" men jeg ble bare trist av det. Jeg lurer på hvor mange penger som ble spart på at det var så lave priser, i forhold til hvor mange kalorier som kunne vært spart dersom de ikke hadde hatt muligheten til å kjøpe så mye billig snop?

 Men jeg skal ikke furte så veldig lenge, og tristheten vil nok gå over. Jeg kjemper min kamp videre jeg, og vet at jeg ikke kan vinne alle kampene jeg går inn i. Jeg klarte i hvert fall selv å stå i mot snope"suget" denne gangen og, men må innrømme at jeg følte det var en del svake øyeblikk hvor fristelsen ble stor.
Det er veldig bra at frukt og grønnsaker også har fristende og lokkende farger, og når det skjæres i biter og legges fram, fører det jo av og til at det blir spist av de som i utgangspunktet ikke hadde tenkt at de skulle spise noe sunt den dagen.....
Hilsen Marianne


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar