søndag 19. november 2017

Det gjelder å FULLFØRE

 Hei.
Takk for at du tar deg til til å lese. Jeg smiler.
Det er en stund siden jeg har skrevet, mye som skjer rundt meg og da føles det som om tiden flyr.
Men nå er hjertet fullt, skrivekløen uutholdelig og her kommer det jeg har på hjertet.


DET HANDLER OM Å FULLFØRE:
Selv om det har vært travelt i det siste, har jeg tatt meg tid til å trene. Det er blitt noen styrkeøker og noen gode løpeturer i hvert fall. Men dette skal ikke være et sånt skryteinnlegg om hvor flink og god jeg er. 
Beklager hvis det virker sånn. 
Men det skal handle om hva jeg kom til å tenke på og føle på under en løpetur som startet veldig surt og tungt og men en stemme i hodet som sa "bare- -snu- og- gå hjem -igjen, eller ring etter noen som kan hente deg...."


Denne stemmen, det er jo min stemme. Glad for at det ikke er andre sine stemmer i hodet mitt egentlig. Det hadde vært temmelig skummelt i hvert fall, 
Men livet har lært meg at det jeg kan klare, det jeg kan får til, det starter i hodet. Hvis jeg sier til meg selv at jeg ikke klarer, at jeg ikke kan, ja da stemmer helt og da blir det sånn. Og motsatt skjer også, når jeg sier til meg selv at dette klarer jeg, da har livet vist meg at jeg klarer det mest utrolige. Sånn var det for meg å gå ned i vekt. 
I alle den tid jeg sa at jeg ikke kom til å klare det, da stemte det. 



Og et Roedekurs, det å gjøre seg kjent med Roedemetoden, sammenlikner jeg ofte med det å starte en løpetur som er planlagt å være lang. 
I starten er det tungt, og nesten litt vondt, men etterhvert blir kroppen vant til det en gjør, og det går lettere. 
Med positiv tankegang med på turen, kan en klare å oppmuntre seg selv til å være positiv. Men "tommel opp" fra andre "løpere" blir en ekstra motivert, men da MÅ en altså våge å vise at en faktisk løper/lever sunt og ønsker å gjennomføre. 
Jeg fikk "tommel opp" fra en som kom løpende mot meg en dag, og det var på et litt kritisk punkt på min løpetur, for jeg var nesten hjemme/i mål, og hadde mest lyst til å stoppe
(eller ringe etter henting ). 
Men dette flotte ukjente mannen, med dette oppmuntrende smilet og tommel i været gjorde at jeg faktisk økte tempoet litt og løp hele veien hjem. Burde jeg kanskje snudd og løpt etter denne positive ukjente mannen og takket ham? 
Klart det, men sånn ble det ikke denne dagen. 



Tilbake til min sammenlikning; 
Det gjelder å fullføre det en har satt seg som mål. Uansett hvor tungt det føles underveis. Om turen går litt tregt, går det likevel fremover dersom en ikke stopper opp eller lurer seg unna. Hvis en er mottagelig for å bli sett, heiet på og klarer å endre på den stemmen i hodet som bare vil ødelegge, ja da kommer en i mål, da kommer en seg hjem, med en fantastisk følelse av mestring, seier og måloppnåelse.

For meg var det å oppsøke Grete Roede, bruke Roedemetoden som å "komme hjem" og nå er jeg "hjemme". Det gir meg en følelse av trygghet og trivsel, og jeg har ingen planer eller ønske om å flytte på meg. 
En MÅ ikke løpe for å gå ned i vekt, men når en starter en form for "løp" må en før start bestemme seg for å fullføre, vite hvor målstreken er, og overdøve den stemmen i hodet som forteller deg at dette ikke kommer til å gå. 
For du klarer mer enn du tror i utgangspunktet, og med oppmuntrende og positive ord til deg selv, KAN du klare det du trodde du ikke kunne få til. 
Jeg er selv et levende eksempel på det. For i alle år fortalte jeg meg selv at jeg burde gå ned i vekt, men at det ikke gikk an å få til. Jeg synes det så gøy ut å løpe, men det var ikke noe for meg. 

Sånne flotte opplevelser som på bildet her, hadde jeg aldri fått se ved å holde meg inne i den tro at jeg ikke kunne løpe. For det var på en løpetur jeg fikk tatt dette bildet, og viktigere enn det, sett på det nydelige landskapet jeg bor i. 


Så med dette vil jeg si. ser du, eller kjenner du en "løper", en som velger å spise sunnere enn deg, stå i mot sukkerfristelser og annet, 
GI TOMMEL OPP, støtt dette  og anerkjenn at noen har lyst og behov for å endre livet sitt. 
Da gjør du en god gjerning, og redde dagen for en som kanskje synes at det føles litt tungt og vanskelig å fullføre.

Stor klem og tommel opp til DEG fra meg 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar