fredag 17. november 2017

En eks-snopoholikers fare for tilbakefall

Hei. 
Det er nå sånn ca 2 år og 15 uker siden jeg bestemte meg for å helt slutte med snop. Dette var et valg jeg tok pga overspising/tvangsspising over mange år og jeg klarte ikke stoppe, spise bare litt av og til osv. Disse årene med totalt avhold har gjort meg godt og jeg har klart å endre vaner og adferd i forhold til snop. Ny vane er etablert og jeg jubler! 
Men, faren for tilbakefall er alltid til stede, og jeg må alltid være bevisst på dette. 
I går var det fredag og en rik og god arbeidsuke tilbakelagt . Både jeg og ungene gledet oss til pizzakveld og film, og ungene var lovet litt snacks også. Jeh hadde plan for sunn snacks som valgmulighet, men vi har hatt litt kjøp av kjeks og karamell på dugna og det var dette mine barn siklet etter å sette tennene i.
Greit , jeg var uansett for mett og trøtt til å finne fram den sunne snacksen og tenkte jeg klarte meg uten! FEIL! 
Da ungene koste seg med sitt, ble jeg nyskjerrig , og fristet!! Kunne jeg ikke bare ta en ørliten smakebit av den Karamellbollen?? Det går vel fint, og der er kanskje ikke akkurat snop ?? etterpå?? 
Jeg fikk en liten smulebit fra min datter sin porsjon... det skulle jeg aldri ha gjort!! For det var som om et slags instinkt overtok kontrollen jeg har på meg selv.Jeg  kunne høre hjerte slå litt raskere !! Det begynte å suse i hodet og alt jeg tenkte på var at jeg ville ha MER!! Jeg begynte desperat etter å se etter muligheter !! Kunne jeg ta en hel? Skal jeg   smake på karameller og? 
Spise og så heller ta en lang løpetur etterpå?? (Vet at det ikke blir gjennomført, så trøtt som jeg ofte er på kveld). Jeg hadde det rett og slett fælt, og meget vanskelig ! Den lille biten gjorde meg kvalm og, og er toalettbesøk ble vurdert, hvis jeg spiste meg, kunne jeg jo hjelpe det opp igjen ??

Heldigvis ringte telefonen !! 
Min datter trengte å bli hentet!!! 
Flaks for meg!! 
For nå måtte jeg ut av huset !! Og dermed ble denne "transen" brutt! Jeg kjente på skammen, negative tanker og ble litt trist, men det hang ikke lenge i, jeg sovnet fra alt sammen da jeg kom hjem fra kjøreturen 

Hva tenker jeg nå?! Jo, se positivt på det dom skjedde! Det gikk jo ikke så ille. Og nå har jeg lært hvordan det står til med meg i forhold til snop, kaker, ja, all mat laget av sukker og litt mer sukker liksom! Jeg skal ikke ha det! Vi har for alltid skilt lag! Og det var viktig å bli påminnet dette nå når førjulskos, adventstid og julen setter inn. For nå er det liksom greit og forventet at en skal koooooose seg mest mulig! Vi får stadig høre at vi fortjener der, trenger det og MÅ det nå! 
Men NEI, jeg fortjener ikke dette, jeg fortjener ikke å ha det sånn. Jeg fortjener ikke å falle tilbake! Jeg vil ikke det! Og dette er det jeg som bestemmer. 
Det kan kanskje vike som slankehysteri , osv, og samme for meg hva andre måtte mene. Det er få som egentlig vet hvordan jeg hadde det som avhengig/misbruker/overspiser. Det ble synlig da kroppen ble stor , men få visste hva som forgikk inne i mitt hode, hvordan jeg følte meg. Så jeg må gjøre det jeg må for å ha det bra. Jeg tror at alle som har fått kontroll på et misbruk av en eller annen sort, vet hva jeg snakker om. 
Så nå er jeg i en ny planleggingsfase. Julen nærmer seg, og jeg gleder meg!! Julestemningen begynner å komme allerede, for jeg elsker det julen har å by på av andre ting enn snop! Det oppdaget jeg forrige jul... og så skal jeg ha juleferie , og nedtelling er startet! 

Jeg må bare huske at mat er for å overleve, og jeg må fortsette å passe på å gi kroppen det den trenger ! Ekte matglede❤️

Klem fra Marianne eks-snopoholiker!


1 kommentar:

  1. Jeg deler dette vitnesbyrdet til partnere som lider i forholdet sitt fordi det finnes en varig løsning.

    Mannen min forlot meg og våre 2 barn for en annen kvinne i 3 år. Jeg prøvde å være sterk bare for barna mine, men jeg kunne ikke kontrollere smertene som plager hjertet mitt. Jeg ble såret og forvirret. Jeg trengte hjelp, så jeg forsket litt på internett og kom over et nettsted der jeg så at Dr. DAWN ACUNA, en trylleformler, kan hjelpe til med å få elskere tilbake. Jeg tok kontakt med henne og hun ba en spesiell bønn og trollformler for meg. Til mine overraskelser kom mannen min hjem etter 3 dager. Det var slik vi ble gjenforent igjen og det var mye kjærlighet, glede og fred i familien.

    Du kan også kontakte Dr. DAWN ACUNA for rask løsning.
    1) Hvis du vil gjenforenes med kjæresten din.
    2) Hvis du trenger fred/ glede/ lykke i ekteskapet ditt.
    3) Hvis du ønsker å behandle infertilitet.
    4) Hvis du ønsker å kurere noen form for sykdom, kreft/hiv/blokkrør/etc.
    5) Hvis du ønsker å tiltrekke deg noen inn i livet ditt.
    Whatsapp: +2348032246310
    E-post: dawnacuna314@gmail.com

    SvarSlett