onsdag 25. juli 2018

Hei.
Nyter du sommeren, har du litt ferie og fridager til å gjøre det mer av det du ikke har mulighet til når arbeidsdagen er lang og fritiden er travel? 
Jeg kom hjem fra Kos for noen  uker siden, jeg og min familie har vært på ferie der en uke, og hatt det veldig varmt og fint. Gode dager i roligere tempo, uten å måtte nå noe som helst egentlig, bare passe på å komme seg til frokost i tide liksom. Jeg har alltid likt å reise til "syden", men som stor og overvektig dame var sånne reiser også en opplevelse av nederlag og sorg over kroppen min. Det begynte i flysete, trangt å sitte der, sikkertsbelte som strammet, og dersom jeg måtte på do var det bare så vidt det var plass til meg der inne. Charterfly er jo litt trange, men jeg vet hvorfor jeg opplevde det sånn. Videre var det dette med å gå med lite klær, bikini og sånne ting som gav meg en sånn innvendig sorg, og en flauhet og skamfullhet jeg gjorde mitt ytterste for å skule. Jeg har alltid likt sommer, sol og varm, alltid likt å bli brun og fin liksom. Jeg liker å være på strand og i vann. Dette var før, for jeg har mimret litt den siste tiden. Det er kanskje ikke anbefalt, en skal liksom ikke se seg tilbake, men jeg trenger av og til å gjøre det, for å se at jeg har komme videre. Omtrent som når en går opp på en fjelltopp, det er gøy å se tilbake for å se hvor langt en en kommet. Jeg har nådd de mål jeg satt meg ang vekt og livsstil, og har satt meg nye mål som innebære å holde vekten og bli i bedre form. Jeg har jobbet hard med endring av vaner, og dette har tatt tid, Og denne tiden er jeg så evig glad for, den er gull verdt. Når min utålmodighet på vekten ikke fikk så mye oppmerksomhet mer, kunne endringene i meg begynne å ta form. Og dermed har jeg fått til å fjerne uvaner og etablere nye. 
No skal du høre: Denne ferien har jeg ikke opplevd å skamme meg over meg selv ett eneste sekund. Ikke over noen andre heller.... Jeg hadde ikke behov for å "gå ut av comfortsonen" for å kunne være ikledd bikini, og på mine løpeturer hadde jeg kun treningstopp og shorts på, for det er så varmt å løpe at for mye klær nesten blir farlig. Jada, jeg har løpt i varmen, helst på morgningen hvis jeg har våknet tidlig, men gjerne om ettermiddagen også, mens ungene er på hotellrommet og forsvinner inn i de sosiale mediers verden. (og hviler etter utallige timer med bading). Det er varm å løpe i varmen, men ikke så ille som en kanskje kan forestille seg. Og jeg fant en favorittløype, som gav meg noen fantastiske opplevelser. Utsikten var ubeskrivelig, og når en løper langs stranden får en jo frisk luft fra havet, så jeg kokte ikke over. Litt spennende å utforske nye plasser, men jeg var aldri redd for å rote meg vekk, stedssansen min funker ennå, selv om jeg første gang var litt lettet da jeg fikk øye på hotellet igjen.
 Løpingen gav meg mye kaloriforbrenning, men jeg gikk ikke i fellen med å spise og drikke mye ekstrakalorien pga dette. For det blir jo uansett litt ekstra, når en spiser alle sine middager på restaurant, og ellers er litt ute av rutinene hjemme.
 Jeg har lagt meg til vanen om å småspise på ulike grønnsaker mellom måltidene, eller som mellommåltid. Og gleden var stor da jeg fant et supermarked med både fersk frukt og grønnsaker i nærheten av hotellet. Da var liksom ferien reddet?
Jeg opplevde det slik i hvert fall.
STOLT AV FERIEN MIN, SOM JEG FORTSATT NYTER GODT AV, FORDI DEN IKKE HAR GITT MEG DÅRLIG SAMVITTIGHET ELLER FØLELSE AV Å "GÅ PÅ EN SMELL".
God sommer videre kjære lesere. 








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar