lørdag 30. november 2019

Oppe på loftet


Halloen folkens.

Siden jeg fortsatt har en eksamen igjen å lese til er jeg begynt å rydde på loftet..... hahaha, konsentrasjonsvansker lenge leve! Men altså, det er jo straks jul og jeg ville egentlig bare opp dit for å hente fram julepynt og sånn, for det er så koselig å pynte hus og hjem med nisser og lys i desember. Jeg elsker nisser. Og lys. Og jul.



Vel altså, oppe på loftet er det er evigvarende rot og kaos. Og jeg har hatt på planen å rydde der oppe i noen år nå, men jeg har liksom aldri helt kommet i gang med det. Sist jeg ryddet loftet var under eksamensperioden da jeg tok spesialpedagogisk-utdannelse, og det var i 2011-2012... Så det er jo blitt noen år siden det da. Og rotet der oppe bare vokser, på lik linje med rot og kaos en kan få i hodet dersom en ikke passer på.
Loftet rommer mange minner og mange ting jeg har lagret langt bak i hukommelsen. Barnas leker og småting som er blitt gjemt der oppe, klær og sko som er blitt for små eller som ingen ennå har kunnet arve, kofferter og kasser med pynt til ulike høytider. Og bilder, massevis av bilder i glass og ramme. Barnehagebilder, babybilder og bryllups-bilder. Når minner strømmer på, blir det ofte vått i øye. for hver bamse, lekekasse, album eller bilder som før har lengt i stuen, husker jeg småbarnstiden og livet vi da hadde. Det var virkelig en fin tid, og det er godt å kunne "stressteste" seg selv litt ved å reflektere over det livet en har levd fram til nå. Jeg kjente at det gjorde godt å få litt system i rotet både på loftet og i egen toppetasje. Det var godt å kjenne på at jeg ikke lengre et fylt med skamfølelser og sorg, bare stolthet, takknemmlighet og glede. Jeg tenker det er viktig å gi kjærlighet til alt som har vært, og at jeg som ekstremt overvektig dame, bare var en overvektig dame, og ikke en person som var stygg og fæl og lite verdt, slik jeg påsto ovenfor meg selv at jeg var.
Sånn er det!

Vel altså, i skrivende stund er loftet mitt fortsatt rotete, jeg er på langt nær ferdig. Men jeg er begynt, go det er fortsatt to uker til eksamen, Jeg må jo prioritere lesingen mest mulig nå, slik at min egen toppetasje ikke koker over av stress slik jeg opplevde det sist. Loftet kan vente litt til, eller jeg kan ta en tur opp der når leselysten er helt i "kjelleren"....

Hilsen Marianne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar