mandag 23. mars 2020

En hilsen fra Roede-damen :)

 Hei
Disk opp med sunne fristelser
Så er det mandag og vi er igang med en ny sånn uvanlig rar uke med smittefare og hjemmetid.
Jeg får med meg at enkelte føler det er utfordrende å være så nær kjøkken og kjøleskap. Når kjedsomheten og ensomheten tar stor plass, er det lett for å fylle tiden med å lage mat, spise noe liksom.

Server deg selv og dine nære 
Jeg må selv innrømme at jeg gleder meg til neste måltid med en gang jeg har spist opp det som ligger på fatet. OG jeg har tendenser til å bli litt rastløs og urolig når jeg er for lenge stillesittende, og da er veien til kjøkkenet veldig kort og fristende.

Når jeg hører på nyhetene, om karantene og smittevern, blir jeg liksom litt usikker på om jeg egentlig kan gå ut. Jeg vet jo at det er lov, så lenge en holder avstand, men det er litt som om når en er hjemme fra jobben pga sykdom, da går en liksom ikke ut eller på butikken... he  he he.


Sol og frisk luft hjelper på humøret
Disse tankene kan lede meg inn i en følelse av mistrivsel. Da kjenner jeg på sånne ekle følelser av å ikke ha det bra, ikke være glad, ikke glede meg over noe. Jeg er mer og mer bevisst på dette, og har lært meg å slå til når jeg kjenner på det, før det liksom får overta hele meg.
Vær forsiktig med dette

Så jeg har vært på tur både som gående og løpende.
Og jeg har valgt et sunt kosthold, selv om jeg har lurt litt på om jeg skulle slå til på snopefronten.
Litt er jo ok, men jeg har lett for å la litt bli mye, og så videre gi blaffen i å begrense meg. Jeg kjenner meg selv, og vet hva jeg må passe meg for.
Godt å løfte blikket og skifte perspektiv.











Jeg savner hverdagen, jobbene mine og folkene jeg treffer. Det er helt herlig å få lov å være kursleder for i Roede i denne tiden også, selv om vi ikke får lov å ha fysiske møter nå.
Jeg savner å se gleden i øynene til mine kursdeltagere, se at de lykkes, og jeg lengter etter å være den som gi kunnskapen og motivasjonen de trenger for å fortsette i prosessen sin. Roede har jo ikke stengt av virksomheten, men det er vanskeligere å nå fram til hver enkelt nå. Men jeg håper at grunnlaget er lagt, og at jeg får "sitte på skulderen" til mine deltagere i denne tiden også
Spis mye av dette
Sånn er det jo for alle som jobber med mennesker, vi treffes ikke for tiden og det er det viktigste vi kan gjøre for hverandre.

Og som teamet i Roede sier, : "det har aldri vært viktigere å leve sunt"
SÅ da er det jo "BERRE Å GJERA DA" også. Så blir det nok bra til slutt.



Sunn og frisk klem fra Marianne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar