mandag 5. januar 2015

PÅ AN IGJEN, ALLTID SAMME MASET

Hei, stopp en halv!!

Eg er så lei av dette no. Alltid samme maset, hver bidige år. Alltid skal det nye året starte med nye friske grensesprengende dietter og treningsprogram. Alltid skal en liksom straffes for å ha koste seg litt og slappet av i julen. Vi blir jo faktisk oppfordret til å kose oss litt ekstra og slappe av i julehøytiden, så hvorfor må vi leve med skamfølelse til langt ut over våren da? Er det ikke lov å kose seg med god mat da? Er det ikke lov å droppe hardtreningen i en liten periode uten å dynke seg selv i negative tanker og følelser?
Er hele opplegget med livstilsendring bare blitt en sånn greie folk gjør for å følge strømmen? Og de som hopper av denne strømmen, er de dårligere mennesker enn andre? Er ikke de "flinke"?
Jeg må innrømme at jeg alltid har brukt de siste dagen i et år til å forberede meg på overgangen til det nye året. Jeg har spist masse mat med for mye av det gode i, jueg har skammet meg, og lovet meg selv at etter kl 00.00 på nyttårsaften er det heeeelt slutt på kosen, da ska jeg bare spise sundt og drikke vann og trene tre timer for mye hver dag. Da skal jeg virkelig kvitte meg med problemkiloene og bli en helt annen, la håret vokse laaaangt nedover kroppen og være grådi flink og strukturert og bli et sånt glansbilde som alle bare må like....
Men dette var før....

Jeg vil ikke mer. Dette er jo bare stress. Jeg vi ikke ha stress, jeg vil ikke ha sånne regler. Jeg vil bestemme selv.
Jeg vil selv bestemme når jeg trenger å trene, bestemme hvilken mat som er bra for meg, og hvordan jeg kan klare å leve livet mitt før jeg dør av det. for dø, det skal jo også jeg en gang, og dette har jeg ingen plan eller dato på. Heldigvis. Og når jeg får lyst  bli klippet, så går jeg til frisøen og lar henne klippe, uansett hvor fin eller ikke fin jeg er eller blir... Jeg vil har livet mitt tilbake, jeg vil bestemme, styre lage regler og bryte de.

Myndigheter og andre eksperter blir jo uansett ikke enige om hva eller hvordan vi skal leve for å være sunne og friske. Det som fungere for mange, fungerer ikke for alle, vi er jo individuelle og unike menneske, og da kan ikke samme oppskriften virke uansett. Samme diett og treningsprogram må få lov å være forskjellig. Ingen er like gode som alle. MEN alle er jo selvsagt like verdifulle som den en er, og da kan en jo bare roe ned, slappe av, og være den er er. Det holder i metevis, og antallet kaloriene en har spist eller forbrent bør ha mindre betydning enn antall smil en har delt med andre pr dag.
hvis en skal holde ut en sunn livsstil lengre en ut februar måned, kan en ikke være for streng eller hard med seg selv. Veldig få mennesker liker å ha det slik. Da hadde det jo ikke vært behov for å endre livsstil, hvis det ikke var slik at en liker det "gode liv" også. Hva med å finne en form for balanse, som en kan leve med, som tåler at en koser seg i høytider, helg og ferier, som tåler at en ikke alltid er like "GOD" I ALT? Hva med å være litt greiere med seg selv, litt snillere, og ikke stresse mer med dette som vi uansett strever med å ha kontroll på?


Jeg for min del vil ikke mer... Jeg vil ikke tenke at vekten min er et problem, at mine "sjokoladekikk" gjør meg til et dårlig og svakt menneske, og at jeg ikke er flink dersom jeg en dag står over treningen min.....


1. januar 2015 laget jeg en kake, som jeg aldri har laget før. Den ble ikke så velykket, men jeg spiste meg mett på den. jeg skal lage den flere ganger, slik at den blir bedre på smak, for jeg skal øve meg på å lege gode ekte kaker fremover. Jeg liker det. Og jeg vil gjøre mer av det jeg liker. Jeg liker også å gå på tur i skoger, fjell, og jeg liker å sykle... så da tenker jeg å gjøre mer av det og. når jeg har lyst. ingen plan, intet program, bare leve livet. så lenge jeg kan...

AMEN

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar