fredag 5. januar 2018

GODT NYTT ÅR, Velkommen 2018!! Hvem bestemmer?

Hei. 
God nytt år :)

Hvem bestemmer?

Her har du meg, en dame som har gått igjennom en rimelig bra endringsprosess som har tatt tid og krefter. Sterke krefter, viljestyrke og tålmodighet.
Dette har jeg skrevet mye om i årevis, og jeg blir sikkert aldri ferdig med det temaet. 

Det var vanskelig å komme i gang. 
Selv om jeg følte hele verden mente jeg burde slanke meg.
 Det var liksom blitt meg fortalt av samfunnet "noen" fra jeg var barn, det liksom skrek og ropte rundt meg overalt: "bli lettere, slank deg, bli mindre, for tung, ikke god nok..."osv. Det var nok  ingen konkret person som presset meg, men presset var der likevel, naturlig nok. 

For vi lever jo i et kroppsfiksert samfunn, 

og det er mange som sikkert mener at en slank kropp er et lykkelig og vellykket menneske og det motsatte er motsatt liksom. 
Jeg mener ikke dette, og er så glad for at det faktisk ikke er slik egentlig. for en bestemmer selv over sin egen overvekt og hva den er et resultat av. 
Selvsagt er det et resultat av at kroppen har fått tilført mer energi enn den har brukt, men dette er en altfor enkel forklaring på et mye mer sammensatt og komplekst problem eller utfordring i livet. Det er noen med det som sitter i hodet, og ingen overvektige er spesielt dumme. Men det er ofte problemer aller annet som gjør at det å ha kontroll på matinntak og aktivitet ikke er mulig å få til alene. 

Når det til en hvert tid er et stor kroppspress/slankepress/kose-seg-med-mat-og-snacks press kan det bli for mye for alle og enhver.
Når en lever i en verden der en opplever at bare slanke mennesker er "gode mennesker", har en nok en helt feil opplevelse av verden. Jeg hadde det før. Men ikke nå lengre.
 Det er nok fordi jeg har fått nye opplevelser underveis i min vektnedgang. jeg våger mer å vise hvem jeg er nå, være med selv, og det er liksom som om min innside mer stemmer med min utside nå. Jeg har ikke endret personlighet, jeg har mer fått vekk sorgen, skammen og den depressive tankegangen rette mot meg selv som person, ene og alene fordi jeg var så stor og tung, og uten motivasjon eller "ork" til å ta tak. Men dette er lenge siden nå, jeg er blitt meg selv og det er sikkert bra nok.

Jeg bestemmer det. Jeg bestemmer faktisk alt som har med meg å gjøre. 

Og min vektprosess startet med at jeg måtte!! å veie over 150 kg er farlig og da må en selv om en kanskje kjenner på at en ikke vil eller orker.
 Jeg måtte få av kiloene, og jeg ville, men det var veldig vanskelig for jeg startet helt alene, jeg våget ikke gå på kurs eller si høyt at jeg ville ned i vekt, for flau over meg selv og skamfull. Rundt meg var det masse støtte å få, både på at jeg var fin som jeg var, jeg tror jeg var godt likt, og at jeg var veldig flink og sprek som trente og viste at jeg gjorde sunne valg.
INGEN så overspisingen min, den var skjult for verden, i hvert fall mesteparten av verden, og det var helt bevisst fra min side at jeg overspiste og veldig ignorert at jeg kom til å legge kraftig på meg når jeg holdt på slik.

Jeg har fortsatt lyst å gjemme meg når jeg får "suget" etter noe godt. Men mitt totale avhold fra alt som heter snop, godteri og snacks stopper meg fra denne overspisingen og sånn må jeg leve videre. Jeg bestemmer over dette og.
Nå har jeg 100% fokus på helsen. Og er ikke så opptatt av om jeg er stygg, pen, god nok, eller annet.
Jeg liker meg, og det er et deilig utgangspunkt. Jeg liker å kjenne at jeg tar vare på helsen min, og hvis jeg skal mer ned i vekt, eller bare være stabil, og er det meg som eier denne avgjørelsen også. Men Roedemetoden og Grete Roede sine føringer og anbefalinger kan en faktisk gjøre begge deler. Når en kjenner metoden godt og har gode kunneskaper om mat og aktivitet, motivasjon og mestring, når de sunne vanene er godt etablert og automatisert, ja da kan en selv velge om en vil ned noen kilo til, eller uansett bare ta vare på selv selv og gi seg selv et sundt og friskt energirikt liv.

Jeg har satt mine treningsmål for 2018, det gjorde jeg for noen måneder siden.
Jeg skal delta i endel løp og "vinne mine medaljer", jeg elsker medaljer!! Jeg skal holde meg så sterk ved hjelp av vekttrening at jeg ikke får mer smerter i kroppen enn nødvendig og jeg har en markløftrekord å knuse!!

Jeg må etterhvert sette et tidsmål på når dette løftet skal taes, og jeg må motivere meg til å gjøre det, for det er pittelitt utenfor min comfortsone på holde på med styrkeløft. Men jeg har bestemt meg, dette skal jeg klare i år!

Hvis du ikke har bestemt deg ennå for hva du vil, hvilke mål du vil nå, så er det ingen krise. Det er du som bestemmer hvordan du vil leve ditt liv, men jeg tror det er viktig at en er fornøyd med hva en har bestemt seg for og at valget er godt og behagelig. For det som føles behagelig og godt HER OG NÅ, er ikke alltid like behagelig en stund etterpå. Så en må nok se litt lengre når en tar en avgjørelse og tenker at nå har jeg bestemt meg.
Det å trene er for eksempel ikke alltid like behagelig, verken når en holder på eller etter en er ferdig. Men det er likevel godt å vite at det er gjort, for da vet en at en har gjort noe godt for kroppen sin.
Det samme tenker jeg om sardiner.
De kan være litt vonde å spise, men når de er kommet i magen vet jeg art de gjør en veldig god jobb for helsen min og det går greit, for jeg spiser ikke allverdens store mengder med sardiner. Litt er nok.

Jeg ønsker dere alle en fin helg. og husk å bestemme deg for å gi deg selv et godt år

Klem fra meg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar