onsdag 17. april 2019

Hei :)
Så er påsketiden kommet og etterlengtede fridager. I hvert fall for meg.
 Dager sammen med mine barn, uten mer konkrete planer enn å bare være sammen. bare være til liksom....

Dette innlegget dreier seg om trening og kalorier. Eller kanskje ikke....?
 For påsken kan jo ofte inneholde akkurat det sånn enkelt fortalt. En er aktiv på fjellturer mm, og koser seg meg påskeegg og god mat/ drikke sammen med familie venner, eller i selskap med seg selv. Ingenting galt i det. det skal jeg også gjøre, på min måte. Jeg har lekt meg litt med kalorier i det siste, for å sette ting litt i perspektiv. 



Mulig noen av mine kursdeltagere opplever det litt irriterende når jeg forteller dem hvor mange timer løping mm som skal til for å brenne vekk det vi vanligvis skeier ut med i påsken. og bare så det er sagt, jeg har ingenting i mot hva folk unner seg og koser seg med når det er ferie og høytid. Jeg synes folk må få lov å velge selv og nyte livet slik en selv ønsker. Men kan det være litt smart å vite om hva en gjør?

Jeg løper en del og er naturlig opptatt av kalorier. Og brenner en del på mine lange turer ser jeg, ut i fra hva min treningsklokke viser meg. 
Når det gjelder mat, kaloririk mat og ulike typer snop, godteri og alkoholholdige drikker, er dette mat vi bør passe oss for uansett hvor hardt og lenge vi trener, fordi det er så utrolig lett for at en satser på at treningsturen kan veie opp for utskeielsene. Etter å ha lekt litt med Appen til Roede, lagt inn tenkte måltid og innhold i et påseegg, ser jeg at jeg på ingen måte klarer å trene så mye som en "vanlig" utskeielse koster meg i kalorier. 
Men jeg vil heller ikke ha mer smågodt, marsipan og sjoklade mm. Jeg er virkelig ferdigspist med den slags. og kjenner at jeg ikke vil ha det mer, uansett hva andre måtte mene og tro, tenke om dette. 
Det er jo alltid slik at en selv velger hva og hvor mye en vil "unne" seg eller hvordan en vil gjøre det. Poenget mitt er at vi ikke må gå i fellen og lure oss selv til å tro at vi "fortjener" mye ekstra fordi det er påske, dersom en ikke er innstilt på å "fortjene" økning i vekt samtidig. Økning i vekt i en kort periode er jo ingen krise, så lenge en klarer å sette en sluttstrek ved hver utskjeielse. Ikke tenke at en er flink/ikke flink, men være mer bevisst egen valg og hva en driver med. Det som er så mye viktigere enn tallet på vekten, er hvilke type næring vi tilfører kroppen vår daglig, om det blir en balanse som er sunn og bra og at kroppen først og fremst får den næringen den så sårt trenger. En kommer jo ikke langt på ski dersom skismurningen er helt feil liksom, og slik blir det for kroppen også. 
Det er jo ingen krise om en øker litt i vekt så lenge en ikke tenker negativt om seg selv av den grunn. Jeg unner alle å skeie ut, eller la være, å være aktiv eller ikke. Jeg tenker stor sett mest på hva jeg selv foretar meg. Men sånn har det ikke alltid vært for min del. Før våget jeg liksom ikke vise verden at jeg ville leve sunnere, selv om det er dette som gir meg glede og ro i sjelen. Det er ganske gøy å innse hvor rar en er/har vært med dette. Jeg må liksom le litt av hele meg og min tankeprosess. 
Det skjer så mange fine ting i livet mitt nå, ting jeg aldri hadde drømt om skulle hende meg. Så da tenker jeg at den jeg er, måten jeg lever nå og er på, er helt ok. 

SUNNE ALTERNATIVER :
JA-grønnsaker: Mindre enn 50 kcal pr 100 g
LITT-grønnsaker: Mellom 50 og 150 kcal pr 100 g
OBS-grønnsaker: Mer enn 150 kcal pr 100 g
Frukt: All frukt er LITT-mat
Uansett hva DU velger, og hvordan du nyter dine påskedager, så ønsker jeg deg en god, glad påsketid.
STOR KLEM FRA  hun der RODEDAMEN :) 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar