tirsdag 17. desember 2013

Måneskinnstur.......

EN TUR SOM I HVERT FALL IKKE GJORDE VONDT.


 I dag har jeg virkelig fått JULING av en kiropraktor... Han har nok sannsynligvis bare gjort jobben sin, så da er det på tide at jeg gjør min, at jeg gjennomfører det som jeg vet og kan gjøre for å komme meg ut av leie situasjonen er har rotet meg inn i....


Etter å ha blitt liggende på gulvet en stund, fortvilet over dunkende smerter i skuldre og nakke, bestemte jeg meg for å gå meg en tur. Motivasjonen var å gå til butikken, for der selges det IBUX, og i kveld ble jeg skikkelig FYSEN på den type "drops" ja. Smelte til med en pakke Paracet og, og kom i farten på at en Smootie til frokost i morgen sikkert er bare bra for meg, så jeg kjøpte en sånn lur pose med litt av hvert oppi til å lage en Smotie av... Siden jeg bor temmelig nærmt butikken gikk jeg den lange VEIEN BÅDE TIL OG FRA, OG TUREN TOK MEG CA EN TIMES TID.  Nå har jeg litt mindre smerter, så det var nok en god ide å røre på seg ja. jeg ser at lett trening er bra for mine plager, og minner meg selv om at jeg også må hvile meg godt, dersom jeg virkelig ønsker å bli friskere enn jeg kan påstå at jeg er nå.


Dersom mine mistanker stemmer, må jeg lære meg på leve på en slik måte at jeg ikke pådrar meg mer smerter og muskelplager enn det som strengt tatt er nødvendig. Jeg må finne en behagelig balanse mellom riktig type mat, riktig mengde trening, og øve meg masse på positive tankemønstre... Godt det snart e jul, for då dreier jo dagene seg om å være glad, rolig og hvile litt innimellom alle spiseøktene.... dette med trening kan jeg nok aldri velge vekk til fordel for noe annet, men jeg må ikke stresse med dette, STRESSE er jo ikke noe jeg skal gjøre mer....

Har tenkt å se litt nærmere på dette forslaget,
liker spesielt punktet om MØRK SJOKOLADE! 
Mat som kan dempe betennelser:
  • Antioksidanter i form av frukt og grønt med sterke farger. Husk å variere og spis mest mulig i rå tilstand. Også urter og krydder inneholde rmye antioksidanter
  • Linfrø og valnøtter
  • Mørk sjokolade for eksempel i form av kakaonibs
  • Grønn te
  • Vannløselig fiber fra bønner, grønnsaker og havre
  • Protein – og da spesielt myseprotein fra for eksempel yoghurt, kesam og skyr
  • Tilstrekkelig fiskefett. Spis 500 gram fet fisk hver uke og / eller ta omega 3 som kosttilskudd
Kilde: Lege Fedon Lindberg og overlege Berit Nordstrand


Jada, eg bare fortsetter eg, helt til eg e i mål, og når det skjer, fortsette eg, og fortsetter og fortsetter..... Sånn går no dagene, så lenge eg kan gjøre noe med, kan eg jo gjøre noe med det....

Marianne 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar