onsdag 7. november 2018

BURDE!

Hei
Hvor mange ganger har ikke du tenkt sagt eller hørt ordet BURDE, i sammenheng med at en snakker om mat og trening?
Jeg burde leve litt sunnere..... , "Jeg burde spise mindre sjokolade", jeg burde trent litt mer, "jeg burde gått ned noen kilo"... osv.....
Ja, liten er lang over alt vi sier til oss selv og andre at vi BURDE. Men, jo mer jeg tenker på dette ordet burde, jo mer skeptisk blir jeg til bruken av det. Hvorfor sier vi sånt?
Jeg vet med meg selv at når jeg langer meg en lang liste over alt jeg BURDE, blir jeg veldig passiv og litt stresset. Jo lengre liten er, jo surere blir jeg. Og lite motivert. Og nå vet jeg hvorfor jeg til tider har blitt så sur og småirritert av orde burde. Det er fordi etter dette ordet, kommer det påstander , fra meg selv, om at måten jeg er på her og nå ikke er godt nok. Det BURDE liksom vært bedre.... For meg blir det for selvkritiserende å tenke på alt jeg BURDE. DA blir det bedre for meg
og min selvfølelse å BARE GJØRE det jeg burde.
Jeg tenker ikke lengre at jeg burde leve sunnere og trene mer. Jeg GJØR det. Jeg trener meg og lever sunnere. Av og til har jeg til og med trent mer enn jeg BURDE, og blitt litt skadet etter veldig trøtt. Ikke farlig det, bare lærerikt og nyttig for veien videre.
Men altså, jeg har gått mer og mer vekk i fra min mentale liste over BURDE. OG bare glidd over til å gjøre det jeg gjør og vært stolt og glad for det som er utført.. Som at skålene til kveldskosen i helgene er fylt med sunn snacks, at jeg unner meg den løpeturen eller spinning-økten eller styrketreningen jeg før bare mente at jeg burde gjøre.
Jo mer jeg lar være å gruble ihjel alt jeg BURDE gjøre jo mer får jeg gjort av de tingene som gir meg et sunnere og lettere liv fylt av energi og overskudd. Jeg gir meg glede og god livsskvalitet.

Og i stedet for at jeg nå sitter her ved pc-en og tenker på at jeg burde gå å legge meg, bare går jeg å legger meg.

GOD NATT


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar