søndag 9. desember 2018

OOOOH HERLIGE FØRJULSTID

OH herlige førjulstid og alt som følger med. 

Det bobler over litt nå, alle butikker har sitt beste å by på, det er snope-skåler overalt, kaker, anledninger og unnskyldninger for å overspise . Julebord, og juleavslutninger, julelunsjer, og middager... Jeg kjenner på det mer og mer, at jeg liksom har behov for noe søtt eller fett nå. Igjen skal viljestyrken taes frem, for enkelte  vaner er vanskeligere å endre enn andre. Juletid er så mye følelser, og mye følelser øker lysten på mye mat. Men jeg er oppmerksom på dette lille lureriet min hjerne prøver å gjennomføre til nå har jeg ikke satt igang noe etegilde.
 Jeg er kursleder i Grete Roede (det visste du kanskje), og på kursene denne seinhøsten har vi snakket mye om førjulstiden og julens kalorier.
 Vi har forberedt oss godt sammen synes jeg, og planlagt og satt oss mål sammen. Jepp, da skal vel det gå lett? Jeg som er kursleder bør vel i hvert fall få dette til? Dette som vi så gjerne vil, vise måtehold og klare å styre unna for mange fristelser og utskeielser. Jeg er veldig streng
Hva gjør denne søte førjulstiden med meg, og hvorfor sliter jeg meg nesten ut på å bruke viljestyrke på å stå i mot mat jeg egentlig ikke har lyst på lengre? Jeg tror det er sterke krefter i sving her, påvirkning utenfra, og inngrodde vaner og tradisjoner som ikke forsvinner, som ikke bør forsvinne. Juletiden er en fin tid, der venner og familie tar seg tid til å møtes, være sammen, gi gaver og ha det fint. Vi pynter husene våre og oss selv, og vi viser kjærlighet og omsorg. Dette er fint. 

 SÅ var det dette med å kunne slippe seg litt løs og unne seg noe godt da.... DET har jeg gjort mange mange ganger, virkelig "unnet" meg både i pose og sekk og litt i lommen og. Mange mange mange "unne-meg-noe-godt" kilo er kommet på kroppen i årevis, og det var en hard kamp å få de av, det har jeg skrevet meg stiv og støl på før. Jeg tror ikke at det blir lettere å stå i mot alle fristelser nå i juletiden. For det smaker og lukter å fantastisk godt alt som er rundt oss nå. Og det er mørkt og kaldt ute og det trigger noe i oss. Så jeg tror at dette med måtehold og å velge sunt alltid må jobbes med, det er en prosess vi alltid befinner oss i, som krever fokus, planlegging og bevissthet. Det er verken kriminelt eller galt å gå opp i velt i perioder, en det er irriterende og noen ganger direkte trist å oppleve. 

Det er jo ikke all julemat som er usunn, mye godt og magert og mye god frukt og sånn finnes .  Sånn at en har valgmuligheter i hvert fall. 
Og jeg må ofte spørre meg selv hva jeg venter mest på når det er ADVENT, er det selveste julen, eller er det at julen skal bli ferdig? 
Det blir min tredje jul uten sjokolade og annet snop, det vet jeg helt sikkert. Og siden jeg er så langt vekke fra sukker og fett ( i form av kaker og fett) vet jeg at jeg må være veldig forsiktig med den type mat nå slik at jeg ikke blir syk i magen. Det skal lite til. Ellers vet jeg at jeg kommer til å trene . For det er godt å få en boost på forbrenningen når en kanskje har litt roligere dager enn vanlig. 

Jeg tror på julen, og dets budskap og magi. SÅ jeg gleder meg, hver dag, til dagen som gjelder og dagene som kommer. 

Strever du litt med fokuset selv?
 Send meg gjerne noen ord, du er IKKE alene 

Førjulsklem fra Marianne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar