fredag 28. desember 2018

Fra knallform til slappfisk

Tiden etter operasjonen (11 dager siden nå) har vært litt tøff. Ikke verre plager enn at jeg mestrer det, og alt er bare vel så langt . 

Men jeg er trøtt og sliten. Og vet jeg må finne balansen mellom hvile og aktivitet . De som kjenner meg godt vet at jeg ikke er noen «sofagris» og at jeg kanskje har litt trøbbel med å slappe av. 

Operasjonen og rekonvalesens-tiden krever at jeg tar det med ro nå, og jeg kan ikke ignorere kroppens signaler denne gangen. Men jeg har likevel godt av frisk luft og bevegelse . Rolige gåturer er bra for meg. 

Små gåturer er en kjempeprestasjon nå. Og jeg er glad for å ha gjennomført hver lille økt jeg tar. Jeg går relativt fremoverbøyd ennå, det er ikke så godt å rette seg helt opp. Men jeg får tenke på «stilen» en annen gang, nå er det frisk luft og dagslys som gjelder . 

Et så rolig liv gjør noe med forbrenning og energibehov . Jeg bør passe meg for å spise like mye mat som jeg gjorde før operasjon , for da trente jeg mye og trengte mer mat. Må innrømme jeg er glad for at jeg kan mye om energi og ernæring nå, slik at jeg kan sørge for å spise nok, fylle på med mat som gir energi og passe på at jeg ikke går opp i vekt. For alt dette som jeg har gått igjennom nå, vil jeg ikke måtte bli nødt til å gjøre en gang til. Jeg er glad for at jeg har brukt mye tid på å endre mine vaner og holdninger til mat. Jeg «må» ikke «unne» meg noe som jeg vet ikke er bra for meg. Jeg synes jeg fortjener å la være. Smoothie gjør susen når appetitten ikke er på topp. Jeg har det temmelig fint og gleder meg til å ta fatt på det nye året som uansett kommer, om en er klar eller ei. Jeg har erfart mye i 2018, og kjenner meg selv bedre enn noen gang. 

Jeg har hatt mange overraskelser, skuffelser og sorger, men aller viktigst er det at jeg har oppdaget min hvor min identitet ligger. Mesteparten av mine nedturer er jeg skyld i selv, for jeg har så altfor lenge tålt eller ignorert ting rundt meg som ikke er greit!

Jeg bygger meg opp igjen, litt og litt, og sørger alltid for å legge meg med en god følelse av at jeg har laget meg en god dag og lagt grunnlag for at morgendagen også skal bli god. 

Tusen takk til alle som har støttet og heiet på meg. Dere er gull verdt ❤️

Klem fra Marianne

1 kommentar:

  1. Jeg er så imponert over deg og heier videre ���� Fortsatt god bedring min venn �� ��

    SvarSlett