torsdag 26. april 2018

DET BESTE KOSTHOLDET.

DET BESTE KOSTHOLDSRÅDET.
Hva er det beste kostholdet? Det ultimate, desidert mest funksjonelle og suksessrike kostholdet en kan ha for å oppnå sunnhet, mat-glede og økt mat-bevissthet og være med på å gi oss en kropp som har en sunn vekt og sunne "verdier". Det finnes sikkert 1000vis eller mer av "sunne" DIETTER og råd fra tilsynelatende eksperter andre som virkelig kan få deg til å tro på de rareste ting. Jeg var en av de som lot meg lure, ja, innrømmer at jeg på mange områder i livet er eller har vært temmelig lettlurt (men nok om det). Jeg gjorde mange vanskelige valg for å prøve å gå ned i vekt, Der og da virkelig det som en enkel løsning, "QUICK-FIX" syndromet er jo sånn, og når en har bestemt seg for å gå ned i vekt vil en jo helst at det skal skje umiddelbart. Mange produsenter har tjent grovt med penger på dette. Men hva med meg og deg som har kjøpt disse kjappe løsningene da? Jeg må jo innrømme at jeg klarte å gå ned noen kilo på de rareste dietter og pulverkurer, MEN, jeg har også holdt på å "utvikle" de rareste symptomer på sykdom og generelt litt dårligere livskvalitet fordi magen min har fått gjennomgå med så mange rare varianter av mat mm.

NÅ, etter ca et på med å følge de beste kostrådene jeg noengang har fulgt, fra eksperter og ekte fagfolk jeg stoler på, er helsen min i balanse igjen. Lite smerter og magen min aksepterer vanlig mat. Følelsen av å være syk er borte.

HELSEDIREKTORATETS KOSTRÅD 
1. Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.
2. Ha en god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.
 3. Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. 
4. Spis grove kornprodukter hver dag. 
5. Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.
 6. Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.
 7. La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet. 
8. Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør. 
9. Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlaging og på maten. 
10. Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags. 
11. Velg vann som tørstedrikk. 
12. Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag. 
Se etter Nøkkelhullet når du handler


Helsedirektoratets kostråd er basert på systematiske kunnskaps-oppsummeringer av forskning. Rådene egner seg for de fleste; voksne, barn, unge, gravide og ammende og eldre. De kan også brukes av dem med økt sykdomsrisiko, for eksempel de med overvekt eller høyt blodtrykk. Mengdene angitt i kostrådene tar utgangspunkt i matinntaket til en normalt, fysisk aktiv voksen. De må tilpasses den enkeltes behov for energi og andre spesielle forhold.

Roede-metoden følger Helsedirektoratets offisielle anbefalinger om kostråd og fysisk aktivitet.

For min del tok det tid å stole på at Helsedirektoratets kostråd og Grete Roede sine kursopplegg faktisk var og er den beste måten å leve et sunt og balansert og ENKELT liv. Jeg er kursleder selv nå, for Grete Roede, og det føles så trygt å godt å kunne anbefale mine deltagere og alle andre som ønsker råd å bare stole på STATEN liksom. Enkelt og best rett og slett.

SUNN OG GLAD klem fra meg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar