mandag 15. desember 2014

Trening på alvor

Jeg må alltid skrive litt når jeg har fått nye øvelser og inspirasjon hos fysioterapeut. Ellers er jeg redd jeg glemmer hva jeg skal gjøre.

Det har seg slik at musklene i legge min ikke helt har våknet ennå. Jeg er svak i leggen, ankelen og sikkert hele låret også. Sånn, nå er det sagt, jeg innrømmer å ha en svak fot. Og det er bare meg som kan gjøre noe med dette. Jeg må trene opp leggen min nå. Og fysoien har sagt hva og vist meg hvordan. Det kjipe er at sånne øvelser gjør så vondt å utføre. Men jeg må og vil gjøre det likevel. Og når jeg er ute å går, må jeg trene på å gå, ikke bare Gå liksom. Hadde aldri trodd dette skulle bli så komplisert og vanskelig.
 Det å gå riktig, har jo alltid vært en selvfølge, og før var liksom treningen å gå enda fortere, eller å løpe for den saks skyld.. Nå er målet bare å kunne gå liksom, burde være enkelt, men jeg har aldri vært borti noe så vanskelig og nesten umulig før i hele mitt liv.
 Det er myyyye gøyere å sykle, for det klarer jeg fint, inne altså. Bare at jeg har lagt merke til at jeg ikke sykler helt riktig heller, jeg bruker egentlig bare venstre foten når jeg trør, og det trodde jeg ikke gikk an.Men høyre foten lurer seg unna, dette også på grunn av at den er så svak. det er nesten som om jeg bare er sterk i viljen for tiden, og det er ikke godt nok lengre.

JAVEL, så får jeg bare ta meg sammen, og gjøre øvelser som styrker leggen, og som gjenforener samspillet mellom ankelledd og resten av kroppen for såvidt.
Jeg tenker ofte på at trening har fått en helt annen mening og innhold den siste tiden. Før "løp" jeg som en gal i fjellet og sånn, nå ER jeg gal hvis jeg gjøre det. Eller dum i hvert fall. Og det er jeg jo ikke blitt ennå tror jeg....
Jeg vet at jeg kan sykle eller "gå" (med krykker) i timevis, jeg er i form til det liksom. Men foten min blir ikke bedre av dette, bare formen, kanskje, eller at jeg VEDLIKEHOLDER den formen jeg er i. Men nå når det gjelder å bli i stand til å gå uten krykker, er det helt annen trening som gjelder altså, denne såkalte funksjons-treningen, som verken gjør meg supersprek, tynn eller verdens beste. Denne treningen skal "bare" føre til at jeg kan gå..... KJEDELIG? vet ikke ennå.... men det er i hvert fall kjedelig å ikke kunne gå, så da er saken enkel? TRENE FUNKSJONELT , når jeg sitter, står , går, sykler og ligger... kan egentlig trene denne formen for trening hele tiden sant?
Eg har til og med trent funksjonelt i skrivende stund. Bare bevegd på foten, presset den mot gulvet eller kanten på sofaen. Dette kjennes ikke godt ut. Ankelleddet strammer seg veldig, og truer med å ryke av, ja sånn føles det. Men det kommer ikke til å ryke, det har fysioen lovet meg, og da stoler jeg på det. Nesten. Snart... må jo det....
"gøy" å ta bilder av egen legg forresten, føler meg litt klumpete der nede, men utseende skjemmer ingen sant??? Sant???

Så da er jeg i trenings-modus.... og satser på at jeg ikke overdriver, det vet jeg ikke før jeg hviler, for hvis det gjør vont i foten når jeg hviler, da har jeg overdrevet.... 
Og for en gangs skyld stresser jeg ikke så fælt med dette med julestri. Jeg kan jo ikke det, foten sin feil. Regner med at det blir jul likevel. 

Hilsen Marianne



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar