onsdag 3. desember 2014

Litt om utfordringer framover

BALANSE OG STYRKE

I sommer, etter ulykken min, lovet jeg ungene mine at foten min helt sikkert var bra igjen til jul, og at jeg til jul ikke lengre trengte krykker. Det var jo å lenge til jul, i sommer...
 Nå er det IKKE så lenge til jul, og jeg er usikker på om jeg klarer å holde det jeg lovet ungene mine.
Jeg skal nå begynne å trene styrke og balanse, sånne konkrete øvelser.
 Og jeg har verken styrke eller balanse i ankelen min lengre. Jeg har fått noen øvelser i "hjemmelekse" fra fysioterapeuten min.  Da han viste øvelsen så det så enkelt ut, at jeg umiddelbart tenkte at dette er jo lett. Men så var det min tur til å gjøre det. Enkle øvelser som å stå på bare høyrefoten, stå beint med mest mulig lik fordeling av vekt på begge føtter og stå på tå, uten å holde seg. Jeg må slutte å være så sjølgod. For disse øvelsene får jeg IKKE til, ikke litt engang. Men så var det dette med positiv tankegang da, det var jeg jo egentlig blitt litt og på. Og jeg vet jo at det en trener på blir en bedre på. Men denne trening er vond og vanskelig, og jeg er i ferd med å bli litt lei av vonde og vanskelige ting. Det er veldig bra at jeg har en ukuelig optimistisk fysioterapeut som motiverer og deler sitt positive syn på livet, og på den skaden han hjelper meg å fikse.
Så julen er fortsatt noe vi venter på og mye gode ting kan ennå skje. Julen er jo en sånn ønske og magisk tid, kanskje jeg bare plutselig blir helt bra???

Vel vel,  om jeg ikke kan holde det jeg lovet mine barn i sommer, vil jeg forhåpentligvis være krykke-fri neste jul og alle andre juler etter denne dersom jeg ikke finner på å knekke og ødelegge noe igjen. En kan jo aldri vite.



Jeg skal også bli enda mer bevisst på måten jeg går på, når jeg går med krykker. Kjenner etter når jeg trenger å avlaste med krykkene, og når jeg kan bruke foten liksom. Dette merker jeg er litt vanskelig, og tenke når jeg går, på hvordan jeg går. Men det er vel bare å få på seg regntøyet og komme seg ut å øve. Jeg er så takknemmlig for at det ikke er is og snø på veiene. Det kunne har blitt en ekstrautfordring jeg ikke hadde satt like stor pris på egentlig. Vestlandsvinter med 6-7 grader og regn er perfekt for meg nå, eller godt nok i hvert fall. 

Jada, det var litt om hva jeg driver med denne uken. Ha en fin dag og klem fra meg



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar