fredag 18. august 2017

Mariannekursdeltager, noe jeg alltid kommer til å være :)

Hei.
Jeg synes det er på tide å fortelle litt om min opplevelse av hvordan det har vært å være en kursdeltager i Grete Roede.
ca ett år siden jeg ble kursdeltager
Jeg har vært av og på Roedemetoden siden ca 2004 eller før det, og mitt første kurs var på nett, jeg våget ikke annet. Min følelse av skam og skyld holdt meg igjen fra å gå på et gruppekurs, for jeg var virkelig redd for hva kursleder og andre deltagere kom til å si om kroppen min. Kanskje de kom til å le eller noe? Kurs på nett var veldig flott, god oppfølging og gode resultater. Jeg levde lenge med Rodemetoden da, men barnefødsler og andre utfordringer fjernet fokuset og fikk meg til å falle tilbake til en livsstil som gjorde meg tyngre. I 2013 var NOK BLITT NOK, jeg hadde i periodevis levd på pulverkurer, ulike dietter og tabletter, som ikke gjorde meg slankere egentlig, bare fattigere. Jeg var i 2013 blitt mer treningsglad, jeg var blitt 5 barnsmamma, slikt, og endelig motivert til å gjøre noe for meg selv. Linda Schnelle ble min kursleder, og jeg oppdaget raskt en god kjemi med den damen. Hun er rett og slett GØY, og jeg elsker GØY. Gode råd, latter og mye kunnskap gjorde noe med meg. Jeg ble en dedikert kursdeltager som plutselig ikke kunne se bedre løsninger på en vektutfordring enn å bruke Roedemetoden. Etter en temmelig kjip ulykke i 2014, fikk jeg en ny nedtur i noen år, men hadde bestemt meg likevel, jeg skal ned i vekt og få et lettere liv. Jeg hadde et lite tilbakefall på overspising og "quickfix" kurer, til jeg endelig i fjor på disse tider fikk et SUPERRÅD fra min flott barndomsvenninne. Hun sa: ENTEN ELLER!! Nå må du bestemme deg, skal du ned i vekt eller ikke (ja, jeg hadde vinglet veldig). Og når du har bestemt deg, må du bare gjøre det". Fantastisk av henne å si dette, for hun er en sånn venn som liker meg uansett hvor stor jeg har vært.
Men hun visste jo at jeg var lei av å vingle. Så etter å ha grublet litt en natt eller to (ja, jeg er en sånn nattegrubler), kjøpte jeg et nytt kurs hos Linda, og tenkte at det var greit nok å bare ha en DROP-IN, jeg klarer jo ellers alt selv her i livet.
På drop-in dagen tok Linda i mot meg med åpne armer, makan lit god kurslederklem skal en leite lenge etter. Og etter å ha blitt veid (hun lo ikke av vekten min!!) og en god prat, kjente jeg at jeg trenger denne damen, jeg ville være med i gruppen som treffes en kveld i uken og utveksler sine erfaringer, gleder og sorgen på sin vei ned i vekt.
Jada, så var Marianne på kurs igjen, og atter en gang i ferd med å redusere vekten sin... men denne gangen var det annerledes, for denne gangen hadde jeg tatt et valg, og jeg oppførte meg som om jeg mente det. Og jeg valgte å la verden vite hva jeg holdt på med, for det forplikter jo så absolutt. For meg ble det lettere sammen med hele verden, og Roedemetoden var noe jeg virkelig kunne stille meg bak og være stolt over.  Det er jeg ennå :)

OG nå vet jeg jo at kursledere i Grete Roede er veldig snille greie folk,
for en får ikke lov å bli kursleder hvis en ikke er snill.

Og dette året er blitt en skikkelig fest. For når en er kursdeltager på Grete Roede over lengre tid, får en god tid til  å lære seg Roedemetoden, gjøre små og store endringer som fører til et sunnere og balansert liv. jeg har gått ned magen kilo det siste året, jeg har nådd mine mål, men viktigst av alt, jeg har hatt det så "etandes" gøy underveis. Jeg var virkelig levd det livet jeg ønsker, og det kommer jeg til å fortsette med resten av mitt liv.

Til min store overraskelse fikk jeg endelig tilbud om å få bli en av kurslederne i Grete Roede nå i vår, og muligheten til å kunne hjelpe andre som er i den situasjone jeg var i. Men jeg vet og hvor tungt og vanskelig det kan føles å måtte "kaste inn håndkle", om å måtte søke hjelp for et vektproblem, en bør jo liksom kunne fikse det selv? Og klart en kan fikse det selv, i bunn og grunn så gjør en jo det, men det ER LETTERE Å BLI LETTERE SAMMEN. Gruppepresset funker, og tro meg, en vektreduksjon kan  bli GØY og gi deg den hjelpen og støtten som er så nødvendig for å lykkes.
For meg ble Grete Roede tyggheten jeg trengte for å lykkes.

Dette er IKKE et innlegg for å selge flere kurs. Dette er rett og slett noe jeg har tenkt på å lenge. For etter å hva vunnet årets motivatorpris i Grete Roede, fått besøk av en ekte SE&HØR reporter, blitt skrevet om i dette flotte kjendisbladet
og fått utrolig mye positive tilbakemeldninger, sitter jeg litt sånn matt tilbake og egentlig ikke helt klarer å ta inn alt dette GODE som livet har gitt meg dette siste året. Jeg fortjente virkelig å kvitte meg med alle disse kiloene, det var faktisk min tur. Jeg var frisk nok før og jeg klarte meg greit, men jeg ville ikke nøye meg med å bare klare meg, jeg ville bli den beste utgaven av meg selv.
 Og det er godt mulig at jeg er i ferd med å bli denne beste utgaven nå? Eller finnes det bedre?

Jeg er så glad for at min venninne sa i fra. Og at jeg endelig hørte etter. Vi trenger alle sånne venner, som sier i fra. og vi kan alle være en slik venn.


 Nå er jeg altså blitt kursleder for Grete Roede, men jeg kommer alltid til å være en kursdeltager!
Det er fordi det er så gøy å lære, og fordi jeg ikke er immun mot å legge på meg etter å ha blitt ansatt i Grete Roede.
Jeg må alltid passe på å ta de sunne valgene, for også jeg lever bare en gang, og jeg vet nøyaktig hvordan jeg ønsker at livet mitt skal være. Jeg er sjefen i mitt liv, og oppfører meg deretter.

SUNN OG BALANSERT KLEM FRA MEG

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar