torsdag 24. august 2017

Mitt gode alternativ til en slankeoperasjon

Kjære leserne mine. 
Tusen takk for at dere tar dere tid til å lese. Jeg setter så stor pris på det. 
Jeg har noe som jeg må fortelle dere, og her kommer det.
Mitt "gamle" jeg
For noen år siden, da vekten min stod stille på ca 120 kg, gikk jeg fortvilet til legen for å få hjelp. Jeg manglet motivasjon til å gjøre noe selv, og følte at nå måtte jeg få kiloene vekk ved hjelp av legen min. Leger bør jo kunne sånt. Legen min tilbydde meg en henvisning om slankeoperasjon. Der en mer eller mindre skrumper magesekken inn til et minimum og virkelig bare kan spise LITT. Denne typen operasjon har alltid virket så skremmende på meg, og jeg har sette hvordan venner og bekjente rundt meg strever i ettertid av en sånn operasjon. Legen sa også i en bistening at denne typer "operasjon" kan en jo egentlig gjøre selv også, og så lo han litt. "Du kan jo kikke litt på Roedemetoden?" Jeg takket heldigvis nei til henvisning til operasjon. 
Godt å nå nye høyder når en klatrer opp selv
Treningsglede
For jeg visste jo innerst inne at jeg  trengte å komme i gang med min egen operasjon. Nå ville jeg ikke gjøre mer vondt mot kroppen min. og NOK ble NOK av raske løsninger som ikke kunne gi meg det jeg virkelig trengte i livet. Jeg trengte jo matglede, helseglede, og en sunn og balansert livsstil, jeg jeg trengte rett og slett livsglede. Jeg trengte masse tid til å bli glad i meg selv, til å bli i stand til å føle at også jeg fortjener kjærlighet, til å kunne ta i mot alle den kjærlighet, omsorg og ta i mot hjelp. Jeg var nærmest selvutslettende og "alene", gav alt jeg hadde av meg selv til andre, uten å våge å ta i mot det andre hadde å gi av godhet til meg. 
Jeg var i stand til å elske andre, men IKKE meg selv. 

En slankeoperasjon hadde ikke fikset dette for meg, en slankeoperasjon ville bare fjernet overvekten, ikke den depressive tankegangen og den innvendige tyngden av negative følelser.
 Det sistnevnte måtte få tid på seg, jeg måtte og må fortsatt leve og oppleve på nytt på mange måter. 

Nok tyt og syt.
Min " operasjon" har gitt meg et nytt liv, eller i hvert fall et nytt perspektiv. 
For jeg har hatt det så utrolig gøy underveis, lært enormt mye om meg selv, og føler nesten at den jeg virkelig er er i ferd med å komme fram i LYSET... Store ord, store opplevelser.  Jeg har lært så mye om meg selv, hva jeg er i stand til å klare, og veien ned i vekt har vært fantastisk gøy. Jeg er blitt sterkere, sunnere, friskere og gladere i disse vektreduksjonsårene mine. Jeg har skapt meg et nytt og bedre liv, og hatt stor glede av hele prosessen, hele "Roede-operasjonen" min. 


Risikoen for at jeg skal legge på meg igjen er lik alle andres, ingen er immun mot vektoppgang. 
Men jeg har lært hvor lett og godt det er å leve et sunt liv. Og det er å foretrekke uansett hvor mange søte fristelser som lokker i det fjerne. 
Jeg skal ikke tilbake til "den triste tiden". 
For det er så mye å glede seg over her i livet, og jeg vet jeg bærer på mye glede.

Matglede.
Nå har jeg gjort min "slankeoperasjon" på en sunn og fornuftig måte, og dette kan jeg stolt vise og snakke om til mine barn. 
Stolt mamma med sunne valg
De kan selv få se hvor viktig det er å ta gode avgjørelser for seg selv i livet, jeg kan lære de om hvor viktig sunn mat og mosjon er for oss, og hvor viktig og gøy det er å leve et sunt liv. De får se at raske løsninger ikke er et alternativ når det gjelder egent kropp og helse.
PS! 
Nå vil ikke jeg påstå med dette at Roedemetoden er eneste løsning på et stort vektproblem, men jeg er glad og stolt over alt det ble en god løsning for meg. 
Jeg vet at mange ikke har annet valg en kirurgisk inngrep og jeg er glad alle kan få den hjelpen de ønsker og trenger.

Klem fra Marianne


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar