søndag 13. august 2017

Min sommerferie i ekte Roedestil / Mariannestil

Kjære gode lesere.
Da er siste feriedag kommet, og jeg sitter her hjemme hos meg selv litt sånn susen i hodet. I natt har vi flydd hjem fra Kreta og jeg er litt på skeive med søvn, måltider og aktivitiet. 
Må bare innrømme at det er ikke verdens beste søvnkvalitet å sitte å småsove i et fly som rister litt og sånn. Men jeg klager ikke, bare legger meg tidlig i kveld, det er uansett godt for meg. 
Men nok om det. 
Et lite minnefult tilbakeblikk på tre uker ferie: 
5 dager på høyfjellet, dette er helt klart en av mine favorittferier. 

fred og ro i høyden
For da får jeg gått på fine fjellturer, frisk fjelluft og ro og stillhet. Som tidligere skrevet fikk jeg prøvd ut dette med å løpe i fjellet, og ble grinete og rørt over at jeg klarte det. det ble ingen problem å gjennomføre en sunn livsstil første del av ferien, men jeg var veldig spent på meg selv og min adferd da ferieturen til Kreta står for tur. 
For mine inngrodde "sydenvaner" er alt annet enn sunne egentlig, helt fra å gå igjennom taxfree butikken med alle de digre snopeposene til å ligge i solen å drikke cola og spise chips, bestille store og fete mat-retter på restaurant, og små-spise på snop og  digg på terrassen om ettermiddagen og kveldene. 
sunn snacks på stranden
Jeg jeg kunne ramset opp alle mine usunne vaner i timevis, men ser ikke vitsen med å bringe det fram nå.
 Jeg tok en avgjørelse om ha en sunn og helsebringende god livsstil HELE ÅRET RUNDT og da må jeg oppføre meg deretter, endre noen holdninger og stå fast ved de. 

Ikke spesielt vanskelig å bestemme seg, og overraskende mange muligheter til å leve sunt og godt dukket opp etterhvert som dagen kom og gikk. 
fant butikk med masse grønnsaker på Kreta
joggetur i varmen
Jeg grublet endel på hvordan jeg skulle få trent så mye som jeg liker. Og har alltid trodd at det er for varmt å jogge i varmen, og at de som gjør sånt er en smule sprø. Og ja, en må kanskje være en smule sprø for å gjøre det? Jeg prøver alltid oppføre meg så normalt som overhodet mulig, slik at mine barn som etterhvert er alle i tenåringsfasen, ikke skal få for store traumer av å ha meg som mor (he he he). Men altså, jeg fikk til noen løpeturer, og gjennomførte de om morgningen, for da er ikke det så varmt egentlig. Vannflaske med og rolig tempo, joda, løpeturer i SYDEN går an. Jeg testet om jeg klarte å løpe på stranden, men det er ikke så lett, og sanden på stranden var ikke så hardpakket, så det ble litt som å løpe i bløt snø, ikke spesielt godt for en med en del skruer i ankelleddet. Jeg kjenner mine begrensninger . 
styrketrening året rundt
 Men det er godt å ha holdt oppe formen gjennom ferien, slik at jeg ikke må "starte på nytt" nå. Kondisjon og styrke er kanskje blitt enda bedre i ferien, og det liker jeg


Over til noe litt annet: Som stor og overvektig dame var det ikke alltid like kjekt å reise på ferie til syden. det kunne starte med innsjekking. Da blir jo kofferten veid, og i mange år var jeg litt redd for kommentarer fra flyplasspersonalet og at JEG var for tung til å bli med i flyet, ikke så bekymret for kofferten egentlig. Nå kan jeg jo le litt av denne frykten, men jeg husket på det da jeg sjekket inn ja. Videre kom gamle minner om den trange gangen i flyet og trange flyseter. Jeg husket at når jeg skulle finne min plass i flyet, måtte jeg gå sidelengs for å ikke dunke meg i alle setene bortover, det var liksom ikke helt plass til meg. Vel plassert i mitt flysete, måtte armlenet mellom setene opp slik at jeg ikke fikk smerter av de.
Hvis jeg måtte sitte ytterst, kunne forbipasserende dunke i meg og den trillevognen til flyvertinnene er ganske hard faktisk. Fly-toalettene er enten blitt større eller noe, for før kunne det by på store utfordringer å gjennomføre et grasiøst toalettbesøk der. Men altså dette er bare gamle minne, årets flyturer har ikke hatt denne typen utfordringer. Eneste problemet nå, var å sitte i ro såpass mange timer, det liker ikke denne skrotten lengre.

Ja, så var det dette med å være ikledd bikini da. Det har aldri vært noe stas egentlig. 
Men jeg har alltid elsket å bli brun på kroppen, så tro det eller ei, jeg har alltid brukt bikini på ferie. Men jeg har ofte hatt lyst å gå rolige turer på stranden, men ikke gjort det, fordi jeg var litt flau over min størrelse. 
Når jeg tenker på den flauheten, synes jeg nå at det var dumt at jeg var så skamfull, for det er ikke snilt gjort mot seg selv å være så negativt innstilt til egn kropp. 

Denne FØLELSEN måtte jeg jobbe med i år også.
Bikinibilde, uten å være flau
 For jeg er ikke interessert i å lytte til den mer, jeg ville ikke vektlegge den noe særlig, den skulle ikke ta for mye plass. 
For det er jo ikke så lurt å lytte til følelsene sine alltid, det har i hvert fall livet lært meg. Så jeg øvde og øvde i år, gikk på stranden i bikini, og uten å avsløre for mye, vil jeg påstå at jeg har fått en ny opplevelse av meg selv. 
Jeg er nemlig ikke flau lengre. Jeg er stolt. Ikke fordi jeg ser ut som en sånn typisk supermodell da, men fordi jeg har klart å fjerne tvilen og skammen. Jeg er nemlig god nok som jeg er jeg. 





 Jada, jeg er godt fornøyd med ferien, og at jeg ikke har sånne uønskede feriekilo å kvitte meg med. For det har alltid vært å vanskelig for meg å "hente meg inn igjen" når jeg først har fått smaken på "den farlige maten".
 Sånn jeg er ja, enten eller liksom, og både og. Nå har jeg bestemt meg for at mat som ikke er bra for meg, er mat som ikke vedgår meg lengre. Avgjørelsen var lett å ta, og nå skal jeg oppføre meg som om jeg mener det. Adferdsendring kalles det, og det går faktisk an å endre adferd.
Men en må jo ha lyst til det selvsagt, og når en har lyst så har en jo lov.

 I morgen kommer hverdagen, og jeg gleder meg til å ta fatt på den.
Stor klem fra meg



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar