fredag 22. desember 2017

Julekaker og en vennlig mage

Hei.

Nå har jeg fått juleferie og i dag har det vært blant annet baking av julekaker. Jeg har helt bevisst valgt å vente til denne dagen med å bake/lage julesnacks. Jeg hadde ikke lyst å ha den type fristelser liggende, for jeg kjenner meg selv og min familie, vi hadde snikspist opp alt sammen før vi hadde fått satt oss ned i god-stolen. Jeg har lenge tenkt på hva jeg vil bake, på hvilke utfordringer. problemer og ikke minst GLEDER julebaksten gir meg og gjengen min. Jeg er jo selv en "tørrlagt snopoholiker" og vet at jeg må være veldig forsiktig med hva jeg "unner" meg. For det viktigste for meg er å "unne meg" å ikke sprekke eller få noe tilbakefall etter det søte. Men nok om det. 

energikuler
Jeg vet veldig godt hva jeg ikke skal spise eller drikke, så jeg kjenner at jeg for første gang på lenge virkelig gleder til jul uten unødvendige bekymringer for mat-valg. 
Jeg har valgt mine vaner og min livvstil over tid og mine valg er bra for både meg og min familie. 
I dag har vi bakt magevennlige peanøttkjeks og energikuler.
 Jeg fant oppskriften i Lavfoodmap kokeboken min, og barna mine liker veldig godt dette jeg har laget i dag.  Ingrediensene i disse kakene og kulene er magevennlige og muligens litt sunnere enn den julebaksten jeg tidligere laget før min omlegging av livsstilen min. Det inneholder mindre hvitt sukker og mindre mettet fett, og det er godt for magen.
 Jeg er usikker på om jeg selv våger å spise så mye av dette, for jeg forstår ikek magen min for tiden, vi er ikke enige og den lager bare trøbbel. 
Dette vil sikkert bli bedre når julefreden senker jeg og jeg får litt stress ut av kroppen, hode og mage har ofte sterk forbindelse og nå har hodet sannsynligvis gitt noen signaler til magen om å lage litt baluba slik at jeg roer ned. Jeg tar hintet og skal finne min form for avkobling nå.
Men jeg er stolt av å ha klart å følge min plan for julen og dens fristelser og utfordringer så langt. Jeg skal ikke bare passe på meg, men også på mine barn. For jeg unner de å ikke ha for vondt i magen. men tro meg, de skal få både snop og kaker, jeg er ikke så streng som du kanskje tenker at jeg er. 
De skal faktisk få begge deler, både SUNN og litt av det USUNNE også. Vi skal ha oss en god og balansert jul, for jeg synes at vi fortjener det. 
Magevennlig og helsebringende klem fra Marianne






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar