onsdag 13. desember 2017

Når en kanskje har hatt det litt for gøy, men ikke angrer

Halloen.
Så godt som hver morgen, hver eneste dag, hver kveld og hver natt, kan jeg kjenne på litt eller mye smerter, vondt på ulike steder i kroppen. Dette er på grunn av skader, slitasje, ja, kroniske greier som på ingen måte har tenkt å forsvinne. Men, dette er ikke et sånt "klage-syte-og-stakkars-Marianne"-innlegg. 
For tro meg, jeg kan faktisk ikke klage når jeg tenker meg om.
Det komme likevel en oppramsing nå;
  • Nakken: 2 stk nakkeslangskader av ulik grad og omfang. Gamle skader som gjør at nakken ofte stivner, og det kan bli små betennelser i muskler/ledd og endel hodepine og numment. Skade skjedd grunnet uvettig bading i sterke bølger under rødt flagg på stranden og den andre skaden grunnet relativt høy fart på håndballbanen som medførte en kollisjon med motspiller og nakken fikk seg en kraftig smell.
  • Bekkenet/korsrygg: Fem flotte barn som jeg er mamma til, og 4 svangerskap (siste tvillinger). bekkenet mitt er temmelig bra med slitasje i og kan bli veldig vondt og stive muskler
  • Ankel: Syndesmoseskruer i leddet, etter en falle-av sykkelen ulykke. Skruene og en påsydd sene hoder nå leddet på plass og det er gode greier. 
  • Mage/spiserør: Slitasje og kronisk betennelse øverst i spiserøret pga stor overvekt og ringvirkningene av overspising etterfulgt av oppkast. Blitt veldig følsom ovenfor enkelte typer mat og må være veldig bevisst hva jeg spiser. 
Jeg tenker jeg stopper her, for det var ikke så gøy med denne oppramsingen plutselig. Og jeg ville jo fortelle om noe gøy jeg tenker på og har stort fokus på. Det er ikke alltid like lett å være positiv og glad, spesielt ikke hvis alle disse punktene blomstrer samtidig. Men, jeg har jo tidligere skrevet om at jeg løser disse utfordringene med daglig trening, og det fungerer fint, som min fysioterapeut en gang sa: "Du er dømt til et liv med daglig trening"Og kiropraktoren min sier at jo sterkere kroppen er, eller jo mer støtte-muskulatur du har, jo bedre har du det. Så jeg følger disse rådene/levereglene og passer på matinntak osv. I perioder med mye kulde eller mye stress (gjerne sånn stress som foregår i hodet) har jeg det verre. Men HALLO, jeg skulle jo ikke klage!! Full skjerpings her. Ingenting av det jeg har opplevd eller liksom blitt utsatt for av skader, har vært traumatiske opplevelser eller situasjoner. Jeg har hatt det GØY (inntil skaden skjedde) For, det som har gått opp for meg at i forkant av alle disse skadene har jeg ledd, smilt og frydet meg. Jeg har gjort ting som har gjort livet mitt rikere. Og jeg angrer ikke et minutt!! 

Vel, dette med overspising og skaden som der skjedde, tenker jeg litt annerledes om. For jeg brukte mat for å takle hverdagen, ikke fordi hverdagen var for tøff, men fordi jeg ikke helt klarte å innse at overspisingen ikke var måten å stenge ut verden, slå av følelser og alt annet som var til tider for overveldende å takle for meg i min oppvekst. Men, når jeg tar en runde til i tankebanen min, var kanskje det å overspise, "misbruke mat og spesielt snop/sukker" ikke den aller verste rusen/bedøvelsen jeg brukte egentlig. 
For det finnes jo verre rusmidler, som skader kroppen mer enn mat har gjort? Og nå har jeg jo mye mer kontroll på overspising, sukkeravhengighet og sikkert en bedre måte å takle verden på.
 Jeg er blitt voksen, bevisst og erfaren på meg selv. 

Sååå da kan jeg vel konkludere med at det er gøy NÅ. 
Overvekten er borte, jeg har et sunt og godt Roede-liv, livsglede og jeg kan hjelpe og motivere andre som strever med liknende utfordringer, hvis de ønsker min hjelp :). 
Jeg fikk lov å bli kursleder for Grete Roede, og dette er noe av det beste som har skjedd meg i mitt liv 
(bortsett fra å ha fått mine 5 ubeskrivelige herlige barn). 

Så nei, jeg har ikke mulighet til å sitte her å klage, sørge eller angre. 
Jeg kan og vil bare glede meg, smile og fokusere på alle gode jeg har i livet.
 Jeg velger dette, for det er mye mindre smertefullt.

Klem fra Marianne
Ps! Jeg får til tider følesen eller små hint om at noen mener jeg er trenings-gal, sunnhets-gal, at jeg aldri unner meg noe godt osv..... Sånne meninger og holdninger har jeg ikke mulighet til å ta hensyn til. Jeg respekterer andres levemåte og valg og satser på at de som vil meg vel respekterer mine. Og dersom det er umulig, går det helt fint for meg. Jeg gjør det jeg gjør for å ha det bra :)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar