torsdag 7. desember 2017

Sunne alternativer til den store JULEKOSEN

Hei
Denne uken har jeg presentert noen litt sunnere alternativ til kjekt og snacks og også tipset om sunnere sjokolade-drikk og varm saft på kurskvelden min i Grete Roede.
Dette for å vise at en kan spare mange kalorier nå i jula (og ellers i året) ved å gjøre noen små grep. 

Og etter denne kvelden begynte jeg for alvor å tenke igjennom hvordan en kan unngå den store kalorismellen nå i juletiden hvis en ønsker det da. Jeg vet i hvert fall at jeg ønsker det, både for meg og min familie. Det er ikke fordi jeg ikke ønsker meg selv og gjengen min en god jul. Jeg ønsker nemlig det, mer enn noe annet. og ingen av oss tenker at vi nødvendigvis skal slanke oss i juletiden, jeg er 100% opptatt av og fokusert på HELSE. 
Jeg ønsker ikke at noen skal spise så mye av "OBS-maten" (tomme kalorier)
 at de for vondt i mage, blir trøtte og uopplagte og får et større søtsug enn det som er godt å kjenne på.
Og kjeksene og barer i vår Roede-butikk er ikke tilsatt sukker, men fortsatt gir de en god smaksopplevelse og feststemning. Kanskje dette kan være et fint alternativ?

Jeg har ennå ikke bestemt meg helt for hvordan vår (meg og barna) sin julemat/kos skal bli. 
Jeg har gått igjennom en stor livstilsendring og omlegging av vaner, så jeg må prøve meg litt fram her, for det er på mange måter min første jul i denne "vekt-stabiliseringsfasen" og jeg er litt redd og vâr på at min litt skakkjørte hjerne kommer til å tipse meg om den gode tiden før i verden, da kalorier ikke betydde om og snope-skålene alltid var tomme og klare for påfyll. 
Så nå er tiden inne for å skape og danne nye gode juletradisjoner, for meg, gjerne en lett blanding av gamle og nye, slik at jeg ivaretar det gode fra mitt "gamle" liv. 
For juletradisjonene jeg er vant med, var ikke bare dårlige, egentlig var det kun min overspising og skjulte spising som blomstret i julen. og det er dette jeg vil være på vakt mot, ikke alt annet. 
Jeg elsker julen og våre tradisjoner, og gleder meg til hvert eneste minutt sammen med familie og venner. 
PAKKENE OG :)

Jeg og mine barn har avtalt at vi verken baker eller handler noe julegodt før lille julaften. For da starter vår julekos, og når det er tom, koser vi oss videre med alt dette andre som jeg nå holder på å planlegge. 
Vi skal ikke spare på kosen ser du, vi skal bare spare litt på kaloriene, uten å verken sulte eller sørge over at vi ikke får nok av det gode. 
Jeg vet at mine barn må få et ord med i planene her, jeg tror det er det lureste. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar