onsdag 30. januar 2019

En helsefremmende oppdagelse! KLARTE DET!

KLARTE DET!
Denne morgningen gikk det et lite ras i klesskapet mitt og jeg tok meg tid til en grundig opprydning. Nå skal ikke jeg greie ut om min litt rare sans for orde. Men om hva jeg fant da jeg ryddet. 

For kanskje to år siden kjøpte jeg to buker på impuls. Det var 70 % salg og jeg bare røsket med meg buksene, uten å egentlig prøve de skikkelig i butikken, satset på at det gikk bra liksom. Men da jeg kom hjem og prøvde de, var de så trange og vonde å ha på. Jeg gjemte buksene innerst inne i en hylle og tenke ikke mer på de, etter å ha ristet av meg fortvilelse og irritasjon.

I dag ville jeg prøve den ene buksen, til tross for sånn hoven og øm mage som er vanlig etter operasjon. Jeg var likevel optimistisk men innstilt på å kanskje bare gi vekk hele buksen til noen med smalere midje enn meg.
Jeg bobler over av helseglede
Den følelsen en opplever når bukseknappen lett glir igjen og plagget sitter som et skudd et helt ubeskrivelig. OG jeg legger ikke ved bilder her for å vise verden hvor flott jeg mener at jeg ser ut. Jeg fokuserer på alle de gode sunne valgene jeg har tatt, alle kampene jeg har kjempet, alle uvaner jeg har jaget på dør, men som likevel ofte baner på og vil inn igjen.... Jeg visste, at når jeg stod foran speilet med denne buksen på kroppen, at jeg virkelig har gjort det som kreves for å oppnå en helsegevinst, komme meg lengre vekk fra faren for å få disse livsstilsykdommene flere og flere av oss mennesker pådrar oss pga et galt  kosthold og inaktivt liv. Det var LETTERE SAGT ENN GJORT å endre vaner, gå ned i vakt, finne klær og bukser som passer. MEN det var ikke umulig da jeg innså at jeg kunne ta en centimeter av gangen, ett kilo av gangen, endre en vane av gangen. Og jeg må ikke glemme alle de NYE sunne og gode vanene jeg har lært meg. Jeg har kjempet meg vekk i fra en overspisingslidelse, og selv om jeg ikke storspiser lengre, må jeg fortsatt kjempe. Jeg har ikke klart å få vekk "trangen" til å stappe i meg i det skjulte, men jeg har kontroll og metoder for å unngå å falle tilbake. Av og til er det skikkelig kjipt og noe dritt å ikke bare kunne få gi etter for presset. Men jeg ser ingen fordeler med å falle tilbake til gamle vaner og størrelser. Ikke når jeg opplever at trange bukser plutselig passer til meg. 

Endelig fikk treffe en av mine store idoler.
Ante ikke at hun var så liten 
Jeg vet at det er mange mennesker som er takknemlig for at Grete Roede
Det føles godt å få muligheten til å hjelpe andre
 i liknende situasjon som jeg selv var i
startet med slanking for folket for 45 år siden.
Jeg vet også at mange har blitt frustrerte over å ikke lykkes. For det er lettere sagt enn gjort å få til å endre seg.

Men når jeg selv har fått muligheten til å få hjelp og støtte i min prosess, både fra min kursleder Linda og hele Roede- metoden, mine venner og familie. Nå dreier ROEDE  seg om NYE VANER SOM VARER, og da opplever jeg at det er lettere å lykkes med å oppnå en bedre helse.


Og når jeg nå ser at jeg har fått vekk mer enn 60 cm rundt min midje, og mer og mer nærmer meg et sunt midje-mål, fortelle dette meg at jeg har en bedre helse, fordi det skadelige magefettet er kraftig redusert. 
Dette, pluss følelsen av å ikke skamme meg over stor bollemage mer er ubeskrivelig, jeg bobler over innvendig av glede og lettelse over å ha klart det.
 Det var dette jeg ropte ut da buksen passet: "KLARTE DET"!!!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar