torsdag 11. september 2014

GRUNNTRENINGEN MIN -BARE FORDI EG LIKER DET.... Trur eg....


Jada, eg er jo klar over at det KAN bli for mye trening, 
men med rett innsats kan det likevel gi livet energi og mening.
Eg TROR eg har funnet min GRUNNTRENING, en balanse
som gir meg lykke og glede, sånn at eg vil synge og danse? 

Etter noen år med litt for mye av dette gode, klarte noen rolige uker og gi MEG litt vett i hodet. 
Eg liker å være aktiv, og trene hver dag, 
men har jo overdrevet mengden, sånn at det ble litt ubehag... 
Men ALLE som kan noe om helse og sunn stil,
 har jo aldri påstått at vi daglig skal løpe 500 mil..? Det anbefales jaffal ca 30 min for dagen, en liten treningøkt på et studio, eller i hagen...

Ja det er jo så fantastisk hva trening faktisk kan være, noen mener til og med at du kan får det gjort sammen med din kjære... (krrremt)
 
Altså, å gå seg en tur, eller være aktiv sammen med barna, 
vaske hele huset, eller en sykkeltur til ARNA, 

ja uansett hva som fører til at puls og svette øker, 
skal være bra for kropp og helse, og eg tror ikkje at de spøker...
Sååååå då skal ikkje en knekt ankel lengre stoppe meg, 
fra å trene ett eller annet, ja den saken e no grei. 

Med sykkel i stuen og en treninggreier på rommet mitt
skal eg gjennomføre min grunntrening uten å bli slitt...
 

og når eg er blitt go i foten og får lov til å gå på ekte, finner eg sikkert fram utesykkel  og fjellsko, ja det kan ingen meg nekte!!!!


GRUNNTRENING: 
* Sykle ca 20-40 min (aldri mindre enn 20 min...) ikke mye motstand på pga sånn der skrue i foten som blir ødelagt hvos det blir for MYE belastning..
* Tøye ut alt som kan tøyes i kroppen
* Sittups, 30 stk i 3-4 repitisjoner
* Armhevninger på "gamlemåten", til utmattelse. Knærene er ned, pga den så mye omtalte knekte ankelen som ikkje tåler all verden
* litt skulertrening i ulike former, bruke 5 kg manualer, reparere litt all ubehag fra krykkegåingen..
* Ryggøvelser,, for det er så gøy...
Og det eg ellers kommer på å gjære når eg først er nede på trenings-matten.
Og ellers daglig ha meg en liten "gåtur" ut for å få litt frisk luft, lukte på blomster og trør, og øve på FUNKSJONGANGEN min...

Dette er gøy, det synes i hvert fall eg





Og så lenge en er aktiv og tar de sunne valg når den skal spise, har eg endelig innsett kan tiden vil meg vise... 
Med sunn livsstil holder en seg frisk og sterk, og takler bedre en krise

Marianne





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar