mandag 5. juni 2017

En håndballtreners store personlige HURRA

Hei. 
Vel hjemme fra en fantastisk pinsehelg på Handballfestivalen på Stord. Jeg har vært med som håndballtrener for min datter sitt lag, og vi har hatt en stor og flott håndballopplevelse. Det er ikke selve idretten og jentene jeg skal skrive om her. Skulle gjerne gjort det, for jeg er veldig glad i og opptatt av håndball og håndballaget "mitt". 


Men det jeg har lyst å sette fokus på nå, er sunn mat og sunne valg på denne typen arrangement og helger. Jeg er ikke spesielt kritisk innstil til hva som blir spist eller servert på sånne arrangement. Men jeg er opptatt av hvilke valg og alternativer en får når en ikke alltid velger maten sin selv. 
Og jeg ble så imponert over mulighetene til å velge sunnere her!! For fra arrangøren sin side ble det servert helt vanlig sunne og GODE måltid!!
Og salgsskioskene kunne tilby både smooties, frukt-og grønnsakskurver, sushi og annet.
Selvsagt hadde de salg av snop,snacks, kaker og grillmat også. Bolletelt og gode greier. Men jeg er ikke ute etter å være "sunnhetspoliti" her. Alle bør selv få velge hva og hvor mye de vil spise. Men, at det så synlig var et sunt og godt alternativ varmer mitt hjerte. For som håndballtrener og muligens en synlig rollemodell kunne jeg vise mine sunne valg uten å mase noe mer om det.  Jeg kan fortsatt huske hvordan jeg selv så opp til mine håndballtrenere og lagledere gjennom min tid som håndballspiller i barndommen.

Jeg har vært med som både utøver og lagleder for mange år siden på Handballfestival på Stord og har mange flotte mine fra den tiden. Også noen vonde/vanskelige minner dukket opp på det personlige plan, og et kort øyeblikk gikk jeg tilbake i tid for å bearbeide det kjapt..... jeg er opptatt av klubbfølelse og å vise klubbtilhørighet . Og liker godt å kle meg i klubbdrakt for å vise stolthet og hvem jeg representerer . Men for alle disse årene siden (og kiloene siden) var klubbdraktem ALLTID for trang. Det fantes ikke stor nok drakt til kroppen min. Har ikke vonde nok ord for hvordan den følelsen var. Og sa det aldri høyt. Men nok om det, dette er FORTID, og det er godt å være tilbake i NÅTIDEN. Min seier, og dagens medalje rundt halsen min gav meg det symbolet jeg trengte for å føle min personlige seier atter engang
Jeg visste ikke at dette betydde så mye for meg. Men jeg vet hva som hadde /kunne skjedd med meg dersom jeg ikke hadde vært på vakt med mitt kosthold og mine matvalg. Som "tørrlagt overspiser" må jeh alltid være på vakt, være beredt, være våken og bevisst og på utkikk etter sunne og for meh eneste alternativ! Tilbakefall er ikke aktuelt!! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar