tirsdag 30. mai 2017

Gjennomføring av 4-fjellsturen og tiden etterpå

Hei.
Jeg har lyst å skrive litt om trening. Ikke fordi jeg har så stort behov av å skryte av min egen form og fysikk, men fordi det har gått et lys opp for meg nå, i kraft av min egen innsats og erfaring.
 Jeg har ofte hatt gangsperr, på grensen til at jeg har følt meg syk og ødelagt. Og det er ikke godt å oppleve. Det kan jo sees på som bagateller i livet å ha det sånn, men det er jo et tegn på at en har presset kroppen meget hardt og at en kanskje har drevet trening litt over evne eller i skippertak. Jeg trenger å være i god fysisk form for å fungere i hverdagen, og jeg trenger gode tur og trenings-opplevelser. Det er da jeg kjenner at jeg har et godt og kvalitets-rikt liv. Jeg fokuserer ikke så mye på mine kroniske muskelsmerter mer, vektreduksjon og en sunnere livsstil, et sunnere selvbilde og nytt fokus har gitt meg en ny start på mang måter. MEN, hadde jeg latt være å trene styrke med vekter regelmessig, hadde jeg droppet å presse meg litt mer i hver treningsøkt, ja da hadde jeg ikke hatt det så bra som jeg har nå.

For jeg gikk ikke bare 4-fjellstur i helgen, jeg var på fjellet både fredag og lørdag, før årets lengste "søndagstur" ble gjennomført. Likevel var jeg "menneske" mandag morgen, og kunne uten fysiske problemer gjennomføre en aktiv arbeidsdag i barnehagen mandag, aktiv deltagelse på treningen  med håndballjentene jeg er trener for om kvelden. Og jeg vet at dette hadde vært litt for tøft for meg å få til for noen år siden. Men altså, klapp på skulderen til meg for har vært så trofast og sta med min trening. jeg skal aldri mer velge vekk styrke -og kondisjonstrening. Men, jeg velger ikke vekk restitusjon lengre heller. 







Jeg kjenner at jeg må "hvile" litt nå, men det er noe som heter aktiv hvile og, at en unner seg noen dager med rolige økter på trenings-fronten og litt mer søvn og mat dersom en kjenner at en trenger det. Men altså, dersom jeg ikke hadde hatt god muskulatur i beina og ryggen osv, ville denne innsatsen min sannsynligvis ha sendt meg rett på en behandlings-benk, og jeg føler jeg har lagt nok på sånne benker på en stund, selv om jeg er evig glad for at de finnes. 

Jeg gleder meg stort over at trening og sunnere mat kan gi en så stor og gunstig helseeffekt for meg. Det er ikke så veldig mange år siden jeg mistenkte at det kanskje kunne være noe galt med meg, at jeg var i ferd med å "utvikle" en sykdom eller noe. Men så var det jo bare livsstilen min som plaget meg litt joooo, og den kunne jeg jo gjøre noe med når jeg bare ville det nok.

Mitt beste tips til deg som tviler litt på trening og sunn mat. La tvilen komme deg selv til gode og gi den en rettferdig sjanse. 
Det er virkelig verdt det. 

Stor klem fra meg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar