lørdag 7. januar 2017

Det er lov å kose seg masse -med sunn mat

God morgen . 
Det er jo typisk sånn "januaraktig" å sitte å angre på all mat, drikke og rolig liv en hadde måneden før. Det er vanlig at januar er en sånn "ny-start-nå-skal-jeg-skjerpe-meg" måned, og dette er veldig bra!! Jeg er også full av tanker og gode fortsettelser ang mat og adferd, for julens "kos" har gitt meg mange funderinger og erfaringer. 
(Eplet smakte søtere før julens sukkerlake la seg i min munn)

Jeg har tidligere nevnt at jeg har en form for "kronisk" betennelse på spiserøret (slitasje) som blusser opp når jeg spiser "feil" mat. Jeg har spist meg frisk veldig lenge, og da glemmer jeg hvor "syk" og dårlig jeg blir når feil mat blir inntatt. Jeg var veldig "flink" i juletiden med å passe på antall kalorier og trening. Men jeg ignorerte at jeg spiste mat jeg ikke tåler. 
Så nå har jeg vært temmelig plaget noen uker, og jeg vet det vil ta enda mer tid før det har stabilisert seg i magen. 
Var det verdt det? 
Nei!!! 
Jeg har nå erfart at jeg for alltid må ta med min spiserørsbetennelse i min livsstilsendring. Og uansett hvor slank og normalvektig jeg måtte bli, uansett hvor sprek/sterk jeg blir kan jeg aldri slippe taket eller gi meg dersom det er kvalitet på livet mitt jeg ønsker meg! Og det gjør jeg! 
Nå tar jeg denne gode "Januarmotivasjonen" og mitt nyerfarte ubehag med med videre inn i dette nye året! 
Jeg gir meg selv "lov" til å kose meg med sunn ig fargerik mat, til å trene så mye jeg lyster, kaste vekk stressende dumme tanker, og takke samvittighetsløst NEI!! til fristende søte tilbud som bare gir et øyeblikks glede og ukesvis med sorg 😉. 

Heia meg, 
og hipp hurra for Roedemetoden ❤

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar