tirsdag 1. november 2016

Fornyet mat -og trenings-glede.

Hei.

Etter å på mange måter å ha vært temmelig overspist og litt overtrent i lengre tid (før kursstart i september) kjenner jeg at jeg er i ferd med å oppdage en ny glede ved sunn mat og en fornuftig mengde trening.
Jeg har aldri vært spesielt lat da, ikke engang da jeg var på mitt tyngste. Men jeg mener at jeg holdt meg innenfor comfortsonen treningsmessig likevel.


De siste årene har jeg hatt fokus på å trene meg ut av comfortsonen, og må si at jeg kom temmelig altfor langt utenfor den sonen til slutt. Å overdrive den veien var heller ikke noe spesielt lurt egentlig.

Jeg har som noen kanskje skjønner også overdrevet kostholdet, enten den ene eller andre veien.
Når skal jeg bli normal egentlig? he he. Litt spøkefullt kanskje, men alvoret her er at jeg nå endelig tror at jeg er på god vei inn på en "normaliteten" jeg trengerr ved hjelp av Roede-metoden. Det har tatt meg litt lang tid å erkjenne dette, jeg har lenge ment at jeg er så flink å slanke meg at jeg klarer det selv. Dette er bare tull, for de eneste gangene jeg har virkelig lykkes med en vektnedgang, er nå jeg hel eller halvhjertet at levd etter Roedemetoden. Ingen betaler meg for å påstå dette, det er kun min egen lange og innholdsrike livserfaring for har lært meg dette. Og nå skal jeg bruke det jeg har lært, og være åpen for å lære enda mer. Jeg har laget noen av matrettene etter Grete Roede sine oppskrifter. De er veldig gode, og ikke så vanskelige å få til. Barna mine spiser dette også, for maten inneholder jo alt et sunt kosthold krever, så det ville vært egoistisk av meg å ikke dele med de. Jeg teller selvsagt ikke antall kalorier barna mine spiser, men de har veldig godt av å lære seg sunne vaner de også. Så dette er en endring for hele familien, og jeg er sikker på at ingen tar skade av litt ekstra grønnsaker og grove kornprodukter.

 En typisk matpakke fra meg kan se slik ut, der lefsene inneholder mager ost, skinke og salat. Matboksene er som regel tomme når de returneres, men det er selvsagt ikek noe krav fra meg om at alt skal spises opp.




 Så dette året har så langt lært meg mye, og ved hjelp av min elskede Roedemetode har jeg fått satt alt i et system, og funnet roen og tryggheten med det jeg gjør.
Jeg skal både trene og bli svett og fæl, og jeg skal pynte meg og tillate meg å hvile. Jeg bare fryder meg over livet mitt og håper at frykten for å mislykkes skal forsvinne i all denne GLEDEN jeg kjenner på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar